XC tävling att börja med?

Hej,
jag är en som skulle vilja köra en xc tävling. Något förslag till första lopp som skulle passa. Jag bor i stockholm så om det finns något shysst lopp i omnejderna är det ju ett plus.

Hoppas någon har ett bra tips.

Hälsningar
Petter

Här är några...

...tävlingar som går i Stockholmstrakten. Jag har inte kört nån av XC-loppen så jag kan inte säga hur de är. 08XC var väl lite si och så men om de tagit till sig av kritiken från förra året så tror jag att det kan bli en kanontävling. Generellt kan man väl säga att XC-loppen kännetecknas av ett väldigt högt tempo från start till mål och långloppen är lite mer att köra i sitt eget tempo.

21/4 Sten Sture pokalen (Uppsala) XC
5/5 Hedeby Maxpuls (Trosatrakten) XC
18/8 Kringelloppet (Södertälje) XC
28/9 08XC (Arlanda-Stadion) LL

Sen finns det en serie tävlingar som kallas för Keps Cup och körs på olika banor i Stockholms omnejd, var kan jag inte riktigt säga men ta kontakt med Spårvägen cykel (www.cykel.nu) så kan de säkert hjälpa dig.
Personligen vill jag rekommendera Kjells Tur (Karlskoga), MTB-Vättern (Borensberg) och Finnmarksturen som jag tycker är kalasbra tävlingar.
Tävlingsprogram för hela säsongen 2002 (både MTB och racer) finns på http://www.svenska-cykelforbundet.se om du vill veta mer.

mvh
/Thomas

Tack

Har kollat in dessa tips. Ser skoj ut! 08xc är väl mer långlopp än xc lopp eller?
Vilken klass skall jag köra i? Är 34 år och har aldrig kört en tävling förut. Sport har jag förstått att det är för "motionärer" men herr 30, herr 40 vad är det (det heter så va... :)?

/petter

Klasser

Bra fråga det där med klasserna. Jag har också lite funderingar på det där med H30, H40 osv. Jag vet faktiskt inte hur det avgörs om man ska köra i H30 el. H40.
Sportklassen brukar köra ett eller ett par varv mindre än eliten och är väl som sagt lite mer motionärsbetonat men det brukar nog gå undan där med, iallafall ser det så ut om man kikar på resultatlistor från lite olika lopp.
Jag har faktiskt inte kört några rena XC-lopp jag heller utan bara långlopp men jag har lite planer på att komma iväg till nån av de XC-tävlingar som ligger i närheten av Stockholm i år.

Väl mött i skogarna!
//Thomas

Klassindelning

Hej!
När det gäller klassindelning fungerar det vanligtvis så att H30 är för Herrar fr.o.m. 30 år (dvs fr.o.m det är man fyller 30). H40 är för herrar som fyllt 40 o.s.v. Äldre får alltid deltaga i yngre klasser ner till senior (H21), medan yngre aldrig får deltaga i äldre klasser. För ungdommar gäller naturligtvis tvärtom till senior, dvs en 14 åring får delata i H18 klass men inte tvärtom. D står för damer (ibland även K). Mixklasser, där det förekommer betäcknas HD. Ibland förekommer det även att man lägger till om det är en tävlingsklass eller en motionsklass. Exempelvis H30 Elit, H30 Motion. I Elitklasser eller tävlingsklasser krävs ofta en speciell licens eller rankingnummer eller något liknande för att bevisa att man hör hemma där.
Hoppas detta gör att det blir lite tydligare nu.

ps. Finnmarksturen häftigt och kul men långt

Ont om xc-lopp i Stockholm

Det är ont om XC-lopp iStockholm.Det är ont om dom i hela Sverige, och säsongen är kort. Men jag tycker du ska ta dig till Borensberg och MTB-Vättern som första lopp. Helt enkelt för att loppet är hanterligt i längd( 72 km) och arrangören är så kunnig. Du kommer att utan problem ta dig i mål och fortfarande må bra, och funktionärerna är super. Det är många deltagare så det finns alltid någon som är sämre tränad eller har fulare cykel än dig. Eller äldre och fetare. OK, det är inte i Stockholm, men ligger bara 2,5 timmmars bilväg ifrån. Sen kan du ju ta Kringelloppet, FMT eller 08xc senare på säsongen. Då är du ju gammal veteran ;-)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg