Beskrivning: Mountainbikeslingan i Flottsbro
Denna beskrivning bygger på 3-4år gamla erfarenheter, jag kör fortfarande slingan som jag gjorde förr, men nu borde det finnas bättre alternativ eftersom de byggt om en hel del. Hursomhelst. Här är min beskrivning:
Starta nere vid skidliften. Åk upp höger mot frisbeegolfbanan, följ backen höger och upp längs tullingesjön (blå markering). Håll höger hela tiden så kommer du ner på en liten badstrand till slut (2km?). Därifrån upp vänster från sjön och följ fin stig bredvid avverkat område på höger. Var beredd, efter 500m svänger det nästan 180 grader vänster och brant upp. Följ vita tre-ekrade markeringar på träden. Detta är mtb-slingan. Var beredd vid korsningen vid kraftledningen efter den branta backen om ett blött parti, du skall upp höger under kraftledningen. Stenigt värre men häftiga partier, speciellt ner mot den lilla stigen man korsar på 90 grader mot kraftledningen. Kör höger och efter 50m vänster upp på fält. Fortsätt under kraftledningen och ner i skogen. Korsa den stora grusstigen och in i sumpträsk. Markeringen tar här vid igen och du kan följa den en bra bit. Efter en uppförsbacke på ett ställe delar sig banan i en kortvariant (vänster) och en längre (höger). Kör höger på stigar som bär mot nya kyrkogården (nån km). Här var det förut jättefint men nu vet jag inte riktigt hur man skall passera kyrkogården. Bäst är nog ut på asfaltsvägen ner mot flottsbro och att sedan svänga vänster ner i skogen på första bästa stig (nästan hela vägen upp i backen).
Full fart ner på fina stigar (mkt rötter) till Flottsbro och skidliften igen.
Kan någon komplettera denna info vore det kanon! Det hålls ju tävlingar här varje säsong och ni som kört Keps Cup osv kan säkert oändliga variationer på denna sträckning!
/Niklas
[Ändrat av niglas 2003-06-10 kl 08:43]