www.utfard.nu

hej alla!

tänkte tipsa om en ny bokserie som kommer ut i början av juni (något försenad). bokserien heter Utfärd och består av tre delar. en om friluftsliv i allmänhet, en om alpint friluftsliv och säkerhet och en om sjukvård i fält.

böckerna verkar mkt lovande tycker jag (man kan läsa dem online på deras hemsida, http://www.utfard.nu). har hört från en som talat med förlaget att priset kommer ligga omkring 100-150 kr. vet dock inte om det är med eller "med utan" moms.

ha det gott

/einar

Oj, var inne och kikade lite på böckerna nyss. Det ser spännande ut. Funderar faktiskt på att beställa dem när dem väl kommer ut.

/admir

SISU...

SISU:s Idrottsbokklubb hade med dem i sin förra medlemstidning. Där kostade de något mer om jag kommer ihåg rätt.
Jag skulle tippa att t.ex. AdLibris kommer att vara billigare.

Vem är författaren?

Såsom lungläkare kastade jag mig över webversionen av del 3. Den verkar vederhäftig men det är svårt att bilda sig någon uppfattning om hur stor hjälp boken är i ett akut läge.

Vore intressant att veta vem Göran Olsson är och om han har någon praktisk erfarenhet av vildmarksmedicin.

En stor del av de medicinska problemen i friluftsliv är logistiska. Hur man skall handla blir beroende av kommunikationerna på platsen.

Upplägget i boken påminner om t ex den portabla nästan fickstora Medicine for Mountaineering. Om boken tillför något jämfört med denna är svårt för mig att bedöma men det är givetvis ett stort plus att den är på svenska.
Kanske skulle boken ha störst användbarhet som lärobok vid utbildning av friluftsledare och klättrare/expeditionsmedlemmar.

Skall bli kul att bläddra i den tryckta boken vid tillfälle.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-05-16 kl 17:30]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg