WM Summerlite storlek

Hej,

Jag tänkte köpa mig en Western Mountaineering Summerlite sovsäck. Tänkte ha den när jag ger mig ut på fjället på vandringar samt fiske, tex på årets en veckas tur i Sarek.

Då de enda stället jag hitter dem på är internet så kommer jag inte ha möjlighet att prova en innan jag slår till. Därför undrar jag ifall någon som äger en eller som har kännedom om deras storlekar kanske skulle kunna hjälpa mig med vilken storlek jag bör köpa, regular eller long.

Jag är ganska exakt 185 cm lång och väger ungefär 82 kg.

På deras hemsida står det att regular är 6 feet = ung. 183 cm. De har ett cm mått som specar den till 180 cm, eftersom de är ett amerikanskt märke tänkte jag att de kanske är de i fot som stämmer bäst?

De jag undrar är ifall man skulle våga köpa en regular eftersom en Long är ungefär 15 cm längre än mig? Man får ner vikten lite samt att jag inte vill ha en för stor sovsäck då jag hört att det är bättre med en så storleksmässigt exakt sovsäck som möjligt.

/Henrik

Jag är 186 cm lång och äger en WM SummerLite. Jag har 200 cm (eller 198 cm som det står på Get Out:s hemsida). Du bör ha Long-versionen (198 cm). Det är bra att ha utrymme till annat tex kläder inne i säcken. Även när du rör på dig under sömnen.

Tjena

Jag gjorde just ett test med min SummerLite och tänkte precis skriva att en regular nog skulle räcka för dig eftersom jag är 180 cm och utan problem kan försvinna helt in i min sovsäck även om jag ligger raklång. Emellertid upptäckte jag att det på specifikationslappen som är fastsydd på säcken står 6'6'', dvs storleken för en long. Antar att jag fick fel storlek levererad eftersom jag är rätt övertygad om att jag köpte en regular. Jag har haft säcken i två år utan att upptäcka detta :) Vet inte om det hjälper dig på något sätt men jag tycker säcken känns rätt lagom för mig ändå (eller så har jag bara vant mig vid längden). Tror inte att du kommer uppleva den längre varianten som "ödslig" och det skiljer bara knappa 60 g mellan de bägge (enligt WM:s hemsida). I värsta fall kan du väl göra ett återköp?!

Grattis till ett bra val förresten, jag har haft min på bla två höstvandringar i Sarek och är supernöjd!

//Björn, förvirrad sovsäcksägare..

p.s vet inte hur jänkarna räknar. På WM:s hemsida råder en del föviring mellan g och oz i specifikationerna. Det skiljer 35 g eller 2 oz (57 g) mellan regular och long beroende på i vilken enhet som vikten anges(!!).

Senast ändrad:
Hej! Jag är 186 och min Summerlite i storlek Long känns absolut inte onödigt stor, snarare helt perfekt till min storlek. Jag hade absolut inte velat ha en mindre: det är inte fel att ha marginaler för att sjunka ner lite mod fotändan ibland. (Min förra sommarsäck, en lätt Hagløfs Goga, var irriterande tight mot tårna).

Jag sällar mig för övrigt till gratulanterna: det är en otroligt bra och mycket behaglig sommarsäck som lätt klarar av ganska kalla sommartemperaturer!

Stefan

Tackar så mycket för alla svar!

Verkar som att alla är överens om att en Long borde vara de bästa, då slipper man fundera nå mer :) Blir att lägga en order på en sådan ikväll! Beställer nog en från eBay så återköp kan bli svårt. Men är ganska övertygad om att jag kommer bli ytterst nöjd med en Long nu.

En fundering till: Sover ni med underställ eller liknande i eran sovsäck för att hålla den fräschare och slippa tvätta den?

Kan bara hålla med om att man blir lite förvirrad över måttenheterna som anges av jänkarna...

/Henrik

underställ eller en liner "innersäck". Skall man bära så är ju understället bätre då det får flera användningsområden, men jag som paddlar har ju både vikten och platsen att spela med så...

/Rob

Ta den större storleken...

Jag tänkte bara slå in öppna dörrar genom att säga att "regular" nog inte räcker.

Jag har en regular och jag är 183 cm lång,och jag hade valt en större säck om jag köpt en ny. Nu rör jag mig minimalt på natten, men den känns ändå i minsta laget.

Däremot älskar jag säcken som sådan...

Grattis till ett bra val av säck!

//K

Jag är 167cm lång (eller kort). Kan jag gå på den korta varianten som enligt hemsidan är 165cm?
Sen blir jag inte riktigt klok över färgen. Förut har den varit vinröd/mörklila men ser numera klarröd ut om man kollar WM:s hemsida. Vet någon här om färgen ändrats i en uppdatering eller är bilderna bara missvisande? Har försökt fråga butiker som säljer denna men får ingen klarhet i det.

Jag tänkte bara slå in öppna dörrar genom att säga att "regular" nog inte räcker.

Jag har en regular och jag är 183 cm lång,och jag hade valt en större säck om jag köpt en ny. Nu rör jag mig minimalt på natten, men den känns ändå i minsta laget.

Däremot älskar jag säcken som sådan...

Grattis till ett bra val av säck!

//K

Japp. Jag är också 183 och min Regular Caribou är 1-2 cm kortare än jag önskat. På mage när fötterna "blir längre" så är säcken lite för kort. Long är rätt för dig.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg