Sjukvårdsutbildningar
Hej gott folk!
Wilderness First Aid är en 2-4 dagars kurs som är mycket bra för så kort tid. Jag har gått den 2-3 gånger med Crossing Latitudes. Lena är en mycket duktig lärare. Inspirerande och det brukar vara lite lätt tempo så man hinner inte somna direkt... Hon har också alltid med sig mycket bra medhjälpare.
Kursen varvas med teori och praktiska övningar/scenario.
Wilderness First Responder är en 10-14 dagar lång utbildning. Här går man på djupet mer och får en bra förståelse för hur man skall 'felsöka' när nått händer. Man lär sig hur olika saker med en människokropp hänger ihop. Denna utbildning var mycket krävande för mig då den var på engelska...och då menar jag alla termer. Det är också helt nödvändigt att ha terminologin då man har utländska gäster som jag jobbar med. Efter två veckor så drömmer man om olika scenario, man drömmer om patientkort, man drömmer om allt man skall fråga och komma ihåg.
MEN...efter denna kurs sitter det förvånansvärt bra och scenariona blir svårare och svårare och flytet kommer. Jag har gått denna en gång och sedan återcertifierat mig därefter. Jag kommer att gå den igen även om jag har på pappret att jag redan har den.
Har jag då haft nytta av dessa...
Ja...inte direkt för att rädda liv. Men jag har ökat komforten för mig och mina gäster under de turer som jag guidar. Jag har vid några tillfällen fått snacka med läkare via telefon och när de märker att man har gjort vad man kan, att man har en status på patientens läge så tas man seriöst.
Det är inte heller dyrt tycker jag om man jämför med en vanlig semestervecka.
Wildernesss First Responder brukar köras tillsammans med Saltoluokta Fjällstation under Juni.
Wilderness First Responder brukar köras en gång per år i Scandinavien. I år skall den vist gå i Sundsvallstrakten (Halstahammar kanske det hette???).
http://mattisblogg.se/2013/06/wilderness-first-responder-2013/
Man ångrar sällan en bra utbildning...
;-)
/ Matti