Wild Country Zeros

Köpte dessa för ett par år sedan och tänkte bara dela med mig av vad jag personligen tycker om dessa små camsäkringar.

För er som känner till eller använder er av Aliens så kan man säga att Zero #3 (grå) är exakt samma stl som en svart Alien. Det betyder att det nu finns två (!) cams som är mindre än den minsta Alien (svarta).

Zero 1 och Zero 2 är dock inte "full strength" utan håller endast för 3kN resp 4kN, vilket gör dem i första hand till Aidklätter-verktyg. Dom är otroligt lätta och väger bara runt 25 gram styck!

Efter ett antal bigwallklättringar så kan jag säga att de kommer främst till sin rätt vid hård aid, dvs A3+/A4/A5. Vid svårigheter runt A1/A2/A3- så har man egentligen ingen användning för dessa ganska dyra prylar.

Minsta Zero #1 är väl den som jag använt minst, mest beroende på att det nästan är helt omöjligt att se om kammarna ligger rätt. Den tar sprickor mellan 5.5 och 7.5mm... Samma som en liten LA. Den är nästan omöjlig att rensa och det är lätt att skada den.

Zero #2, däremot, är en önskedröm och värd varje öre. Den tar sprickor mellan 7 och 10mm och är perfekt för alla de LA lägen som är svåra att nå med hammaren, som tex små groovs och hörn. Den är superbra under tak och grunda sprickor och kan placeras helt verticalt. Att det sen blir en "clean" placering är ju ett plus i kanten!

Zero #3 och upp täcks av Aliens som jag tycker är ett mycket bättre alternativ.

Till sist så kan jag rekommendera att klippa bort de medföljande slingorna och istället använda Screamers när ni klipper in repet. På det viset så KAN de KANSKE hålla ett kort fall.

PEACE!

Zeros vs Aliens

Varför tycker Du att Aliens är bättre Zeros?

(när de är lika stora)

Bara intressant att höra.
[Ändrat av f94-ave 2003-11-28 kl 11:22]

För det första:
Från minsta Alien (svart) och uppåt så finns alla Aliens i offsetstorlekar, det gör inte Zeros. Aliens storlekar är, som alla andra kamsäkringar, färgkodade och de följer i denna ordning: Svart, Blå, Grön, Gul, Röd. (Den röda Alien har i princip samma storlek som en Camalot J:R 0.5)
Offset Aliens funkar som så att man har placerat en storlek mindre och en storlek större kammar på samma skaft, t.ex Svart/Blå och Grön/Gul, detta betyder att man kan placera säkringen i väldigt V-formade sprickor och ändå få optimal kontaktyta mellan berget och de innre och yttre kammarna.

För det andra:
Det finns en version av Aliens som har lite längre skaft. Det är inga problem att blanda långa och korta skaft om storlekarna är de samma.

För det tredje:
Kammarna på Aliens är mjukare och formar sig bättre efter berget. Det känns också som om Aliens överlag är mer stryktåliga än Zeros. (förutom att kammarna förbrukas fortare förstås)

Zeros är otroligt välgjorda och har en mycket hög finish och kvalitet, men om det kommer ett par Aliens som är lika små som de två minstingarna så köper jag dem direkt!

(Vill bara tillägga att Aliens finns i störrre storlekar än den Röda modellen).

PEACE!

Har i sommar fallit och även fångat fall i de två minsta Wild Country Zeros.

Fall nr 1:
Klättraren befann sig med totalt 30 meter rep ute och två meter ovanför grön Zero på en copperhead som lossnade. Grön Zero hade en Aid Screamer inkopplad, Screamern rippade totalt men grön Zero höll fallet. Axeln lite böjd.
( Fallet inträffade på leden South Seas, El Capitan. Jag säkrade.)

Fall nr 2:
Ett fall med 15 meter rep ute och en meter ovanför lila Zero på en minikil som lossnade. Lila Zero brast precis vid infästningen mellan wire och huvud, själva axeln med kammarna satt kvar i sprickan. Lila Zero var inkopplad med vanlig qickdraw.
( Fallet inträffade på leden Ten Days After, Washington Column. Soloklättring.)

Fall nr 3:
Ett fall med 40 meter rep ute och fem meter ovanför grön Zero. Fallet började med att en copperhead lossnade därefter rippade i följande ordning, en offset mässingskil, en birdbeak och en copperhead med en Aid Screamer inkopplad. Nästa placering var en grön Zero med inkopplad Screamer som rippade till två tredjedelar innan fallet stoppades. Axeln mycket böjd och går inte att använda.
( Fallet inträffade på Pacific Ocean Wall, El Capitan. Jag säkrade.)

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är överraskad över hur stark den gröna Zeron är och hur svag/ömtålig den lila Zeron är. Kommer nog inte att ersätta den lila men väl den gröna!

PEACE

spacemonkey; sa:
...
Fall nr 2:
Ett fall med 15 meter rep ute och en meter ovanför lila Zero på en minikil som lossnade. Lila Zero brast precis vid infästningen mellan wire och huvud, själva axeln med kammarna satt kvar i sprickan. Lila Zero var inkopplad med vanlig qickdraw.
( Fallet inträffade på leden Ten Days After, Washington Column. Soloklättring.)
...

Ähm, soloklättring och säkringarna lossnade och brast, vem var det som föll???
Antar att det var du och att det trots allt var nåt som höll och att det kanske var du som föll och överlevde?

Det låter trots allt som om du (och din/dina replagskamrater haft lite tur i sommar, ta det lugnt - snälla - i fortsättningen, annars kanske det blir PEACE and quiet för hela slanten och det vore om inte annat tråkigt för oss här på utsidan.

[Ändrat av Mezzner 2004-08-15 kl 19:43]

Förtydligande...

Soloklättringen var en aidklättring med rep i full Bigwallstil, turen tog tre dagar. Det var jag som klättrade och säkrade mig själv, säkringen under den lila (#1) Zeron var den som höll och stoppade fallet.

Att falla hör till vardagen när man klättrar Bigwalls, att en del små och en del stora fall inträffar är inte så konstigt när säkringarna man hänger i knappt håller kroppsvikt... Inte så stor deal om väggen är slät och överhängande, men tack för omtanken Mezzner! :)

PEACE!

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg