Wild Chips ?

Hej

Har blivit vansinnigt förtjust i Wild Chips.
Liknar det Amerikanarna kallar jerkey.
Dom finns på en del butiker i charken, tänkta som öl
tilltugg eller snacks. Säljs i små påsar för ca 10:- men det är väldigt lite i påsarna. En ngt större
variant finns för 24:- men dom är det inte många som
säljer här jag bor.

Nu till min fråga, hur kan jag göra egna Wild Chips?
Någon som har några tips eller har testat?
Företaget som tillverkar dom har en hemsida: http://www.wildchips.com

MvH // Johan

låter intressant

funderade själv på att bygga en rök och sen fixa så jag kan torka köttet på ett bra sätt
sen får man prova att göra köttchips
grannen var intresserad med

Torkat renkött

Till och med i ICA i Luleå finns det torkat renkött, en klassiker när man är i skogen...

Torkat renkött gör man av saltat renkött som från torka i solen, vissa hävdar att det skall rökas lite innan. Men det funkar nog i ugnen oxå...
[Ändrat av fafner 2002-09-07 kl 16:22]

Jerky

"Vanliga" beef jerkys är ju rökta, har skicakt efter från USA, men jag föredrar nog orökta, eller bara lite röksmak. Tycker att köttsmaken döljs lite väl mycket. Har iofs bara smakat en variant, det finns ju hur många olika tillverkare av jerky som helst där. När jag är i London brukar jag köpa en Engelsk variant, det är inte rökt och smakar hur gott som helst.
Skulle tro att det är något som kommer i större skala snart. Ölkorv har ju blivit en stor produkt, torkat kött borde ha större potential tycker jag. Lika stor iaf.

renkött

Det torkade renkött jag provat smakade inte bra. Alldeles för salt och väldigt lite smak. Men det är säkert en tillagningsfråga.

Jerkey som marineras och röks smakar helt annorlunda. Sedan så såg jag senst när jag var i hötorgshallen (för oss stockholmare) att det finns en ungersk köttbutik, där dom har lite alla möjliga rökta varoro. Jag köpte rökt file (kommer inte ihåg om det var ox eller fläsk, troligen ox) och det var helt klart det närmsta jag kommit wildchips. Smakade otroligt bra.

Tanten i ståndet är vänlig, och pratar man lite med henne så får man smaka innan man köper. Kanon :)

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Wild Chips Friluftsmat 6
UnderEnTarp Hållbarhet på ölkorv kontra vild chips? Friluftsmat 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg