Whisky i PET-flaska?

Jag ska upp och vandra Kungsleden i augusti. Tänkte förgylla kvällarna och belöna mig själv för dagens ansträngning genom att ta med en halvflaska whisky (skotsk malt). Någon som vet ifall Systembolaget säljer någon whiskysort på PET flaska? Hade varit lite väl dumt och tungt att släpa runt på en glasflaska.

Om de INTE skulle sälja whisky i PET flaskor, hur hade smaken förändrats om man hällde över whiskyn i en vanlig plastflaska (Ramlösa eller Nalgene) ?

PET ska enligt kemihandboken vara resistant mot etanol. Har använt en liten cola-flaska under ett antal turer.

På flygplatser

och båtar kan man köpa whiskey med flera spritsorter i 50 cl PET-flaskor. Funkar OK.

Men inte på systemet enligt vad jag kunde hitta på deras hemsida.

Thure

Var på Bolaget i eftermiddags. Hittade ingen whisky i plastflaska förutom småflaskor typ classic malts. Tänkte never mind och köpte en halvflaska Laphroaig. Vägde den när jag kom hem. Hujedamej, den klockade in på 0.72 kg! Fast det känns i och för sig som en uppoffring värd sin vikt i guld att släpa runt med den i ryggsäcken.

Jag kör också alltid med en begagnad PET. Funkar hur bra som helst.
En annan fördel är ju att man kan bestämma sig för exakt hur mycket man ska ta med sig.

Tänk på att glasflaskor är sköra och det är långt till bolaget...
Häll över på PET-flaska!
I lumpen körde jag med Balantines, det var bra och platta flaskor...

Fickplunta i metall. Både ger ingen smak och ger stora plus poäng i genuin känslan, hittar du en i läder fodral skapar du bara på dig mer genuin poäng!

Själv har jag PTE-falska med cask strenght whisky (54%) borde spara lite vikt :)
Smakar bra med en skvätt kallt jåkkvatten i.

/Ulf

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg