Web o lette ?

Hallå !
Är det någon som har erfarenhet av standplatsslinga modell web o lette som säljs av moutain tools (www.mtntools.com) Finns det någon som säljer liknade konstruktion i sverige - europa?
Någon som har handlat från mountain tools och vet hur det funkar med frakt och tull mm.
Tacksam för svar på alla dessa frågor!
/Johan Zackrisson

Hallo...

Jag har en liknande från Yates som fungerade utmärkt men som är lite sliten nu. Jag föredrar den framför en vanlig cordelette eftersom man slipper ha en lång rund slinga. Jag ställde frågan här förrut varför någon skulle välja en lång rund slinga/repsnöre framför en slinga/repsnöre med dubbelåttor i varje ända, men ingen kunde/ville/förstog för att ge mig ett vettigt svar.

Jag har dock ingen erfarenhet av att handla från mtntools. Jag köpte min i butik utomlands och har inte sett någon här i Sverige. Addnature kanske kan ta hem. Själv kör jag med en slinga med dubbelåttor i ändorna. Det är betydligt billigare och fungerar lika bra. Om det är en dålig idé är jag forfarande intresserad av att höra varför.

/Mike.

En cordelette kan möjligen vara mer mångsidig eftersom den kanske går att använda på fler sätt, som en lång rundslinga. (Fast det går ju i viss mån med web-o-letten också...)

I princip är ju en cordelette starkare där den är dubbel och web-o-letten enkel. Fast det spelar ju ingen roll ifall web-o-letten är tillräckligt stark!

Var har du förresten fått tag i din standplatsslinga med "separata daisy-chaing-pockets"? (Märket kanske står på den?)

I princip är ju en cordelette starkare där den är dubbel och web-o-letten enkel.
Vad jag vet så är den svagaste länken i cordeletten antingen knuten eller där den går genom karbinerna. Web-o-letten med sina sydda ändor borde inte vara svagare på ovan nämnda punkter. Att köra med repsnöre/slinga med dubbelåttor på varje ända är kanske något svagare eftersom det är dubbelåttor som ersätter de sydda öglorna, men jag kan inte tro att det blir nämnvärt svagare. Om jag inte kan lita på en dubbelåtta, vad kan jag lita på då?

Var har du förresten fått tag i din standplatsslinga med "separata daisy-chaing-pockets"? (Märket kanske står på den?)
Tjejen plockade hem den åt mig från usa. Det är en personal anchor system från metolius.
http://www.metoliusclimbing.com/pas.htm

/Mike.

Se andra forum

Jag har en från meetolius som jag köpte på adventura för ett år sedan. Mkt sällan använd. föredrar faktiskt cordelleten ändå. Den är lite otympligare men kan kapas till firninsslingor, prusikslingor, är längre.

Det här med hemgjorda weboletter har stundtals diskuterats ivrigt på rockclimbings forum. Gör en sökning på 'deatholette' eller 'webolett' så hittar du ett par trådar på det (www.rockclimbing.com).

Re: Re: Se andra forum

MicColli; sa:
Det var bra att en 'deatholette' försvare var riktigt envis. Det kom en hel del inlägg som gjode tråden läsvärd.
Jag återgår till cordeletten...

Mm, det var intressant läsning.

Fast den gällde ju egentligen inte web-o-lette vs cordelette utan hemmagjord-med-underdimensionerade-repsnören-o-lette vs cordelette.

Jag är lite fundersam, för jag blev förevisad just en hemmaknuten "deatholette" på nybörjarkursen.
Fast den var inte gjord av tveksamma repsnören, utan av ett rejält tubband.

Den som jag har är sydd och ska alltså ha full styrka.
Om du gör en egen så spelar det liten roll om det är repsnöre eller band, det är brottstyrkan på materialet som är intressant och så får du räkna bort knutens försvagning från det, men det där står det metervis om på climbing forumet. Sen beror det på vad du ska ha den till ocskå. Jag använder egenknutna band deatholetter till topprepsankare för de kommer aldrig att chockbelastas. De får ju bara en belastning på drygt 2 ggr kroppsvikten. Använder det aldrig till ankare som kan behöva hålla faktor 2 fall.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg