Wayfinder Active

Hej, testade precis Wayfinder Active. Skit kul, samma funktionalitet som Garmins produkter men den är gratis och på mobiltelefonen. Var inne på Naturkompaniet där dom oxå hade blåtands GPS:er. Man har fjällkartan och gröna kartan helt gratis. Jag skickade ett sms till 72120 med texten naturkompaniet så fick jag tillbaka ett sms med en länk för att ladda ner allt. Polaren hade en telefon som det inte funkade med men för mig var det skit bra trots att jag har en gammal sunkig Nokia.

Har bara testat den en gång men skall testa mer, är det ngn som har testad den ordentligt som kan ge mig lite tipps?
 
inte P1i ännu

Hej, testade precis Wayfinder Active. Skit kul, samma funktionalitet som Garmins produkter men den är gratis och på mobiltelefonen. Var inne på Naturkompaniet där dom oxå hade blåtands GPS:er. Man har fjällkartan och gröna kartan helt gratis. Jag skickade ett sms till 72120 med texten naturkompaniet så fick jag tillbaka ett sms med en länk för att ladda ner allt. Polaren hade en telefon som det inte funkade med men för mig var det skit bra trots att jag har en gammal sunkig Nokia.

Har bara testat den en gång men skall testa mer, är det ngn som har testad den ordentligt som kan ge mig lite tipps?

Mer info här:
http://www.wayfinder.se/?id=5578&lang=sv-SE

Tyvärr finns inte stöd för SonyE P1i ännu så jag får hålla ut ett tag till...

/Patrik, som längtar
 
Hej, testade precis Wayfinder Active. Skit kul, samma funktionalitet som Garmins produkter men den är gratis och på mobiltelefonen.
Jag har inte provat, men läste i Computer Sweden att det var gratis till 10dec. Sedan kostar det en tusing för ditt område. Men det är nytt så det kan svänga både hit å dit.
 
Hej, testade precis Wayfinder Active. Skit kul, samma funktionalitet som Garmins produkter men den är gratis och på mobiltelefonen. Var inne på Naturkompaniet där dom oxå hade blåtands GPS:er. Man har fjällkartan och gröna kartan helt gratis. Jag skickade ett sms till 72120 med texten naturkompaniet så fick jag tillbaka ett sms med en länk för att ladda ner allt. Polaren hade en telefon som det inte funkade med men för mig var det skit bra trots att jag har en gammal sunkig Nokia.

Har bara testat den en gång men skall testa mer, är det ngn som har testad den ordentligt som kan ge mig lite tipps?

Endast baskartan är gratis! Fjäll och gröna kartan kostar flis! Finns dock lite funktioner för träning och utvärdering inkl. Någon som provat och vet vad kostnaden hamnar på?
 
Jag har testat Nokia Maps och Telia Navigator. Dvs inte Wayfinder. Men det visar sig att kostnaden drar iväg tämligen rejält så snart man flyttar sig lite hemifrån. Typ Danmark. Alltså ett par mil.... Hemmavid behöver jag ingen GPS. Där hittar jag. ändå.

Och det är prexis själva affärsidén. Att klå folk på pengar. Observera att taxan för 3G datatrafik i Portugal ligger runt 1000 kr/min. Det kan bli riktigt ordentligt dyrt att dra igång GPS-funktionen i mobilen där. Och det är prexis själva affärsidén som sagt var.

Jag kör Garmin Mobile XT i Nokia N95. Inte direkt billigt i inköp men ingen datatrafik. Inga överaskningar.
 
Ja det gäller att ha koll på alla dolda avgifter. Hörde om någon som fått rätt mot Telia efter att använt GPS-tjänsten under bilsemestern och sedan fick en räkning på flera tusen kronor! Men Wayfinder gick tydligen att ladda ner till datorn hemma. Installerar man sedan efterhand de kartor man behöver på telefonens minneskort slipper man en del avgifter. Går nog även att flytta mellan olika enheter om jag förstått saken rätt.
Hade varit intressant och höra vad för övrig kostnad det blir när mobilen laddar ner de protokoll som behövs för att bestämma positionen, och hur batteritiden blir! Undrar även hur pass bra mobilens A-GPS med Wayfinder Navigator eller Active bas+Gröna kartan fungerar. Klarar den att ge tillräcklig info för att den skall fungera ute i spenaten?
Var inne och klämde på en SE C702 men skärmen är väldigt liten och funktionerna svår åtkomliga. Säljaren tyckte så klart att det var schyst med en GPS så man kan hitta alla serviceinrättningar. Men det är väl inget jag känner ett behov av, snarare tvärt om...;)
 
Tyvärr har jag inte använt N95 + GMXT speciellt mycket ute i spenaten och är därför inte kompetent att bedöma detta.

Men i bilen med City Navigator Europe funkar det perfekt. Och FriPro funkar utmärkt bra i GMXT med tydlig grafik över topografin. Skulle tro, utan att veta, att det funkar helt OK på skidturer och svampplockning.

För citypromenad i Rom eller London funkar det klockrent.

Däremot så tycker jag att Blue Chart inte funkar perfekt. Skärmen är för liten och antalet färger är gissningsvis för få för att visa vattendjup mm tillräckligt bra. Bl a 276C och 278 är betydligt bättre på sjön.
 
Ja det gäller att ha koll på alla dolda avgifter. Hörde om någon som fått rätt mot Telia efter att använt GPS-tjänsten under bilsemestern och sedan fick en räkning på flera tusen kronor! Men Wayfinder gick tydligen att ladda ner till datorn hemma. Installerar man sedan efterhand de kartor man behöver på telefonens minneskort slipper man en del avgifter. Går nog även att flytta mellan olika enheter om jag förstått saken rätt.

På Telia Navigator tycker jag det framgår ganska tydligt att det kostar utomland, och att numera ingår datatrafiken inom Sverige. Det är samma problem som att wappa/webba utomlands. Det innebär inte praxis att få avskrivet för utlandsdata.
Wayfinder. Det är bara avancerade telefonen som kan ladda karta i förväg. Jag har provat WF 6 och 7 och det är ganska lurigt att veta vilka funktioner som finns i respektive telefon. Trafikinfo går att betala för i javatelefoner (typ SE W810), men du ser ingen trafik, den bara ruttar om. Det stod inte... Nu verkar dock WF gått över till årsavgift för senaste versionen, så den är inte heller nästan gratis längre.
 
Friluftskartan i Mobilen

Har precis köpt en C702 och lurar lite på hur man skulle kunna få in friluftskartan i den. Garmin har ju nåt som heter Garmin Mobile XT eller nåt. Funkar det?
De program som följer med laddar hela tiden ner kartan från nätet=dyrt i längden!!
//Daniel
 
Har precis köpt en C702 och lurar lite på hur man skulle kunna få in friluftskartan i den. Garmin har ju nåt som heter Garmin Mobile XT eller nåt. Funkar det?
De program som följer med laddar hela tiden ner kartan från nätet=dyrt i längden!!
//Daniel

Garmin Mobile XT funkar utmärkt bra med FriPro i Nokia N95. Jag kör en "omtypad" variant av FriPro, dvs med tydligare väggrafik, och det ger en mycket lättläst kartbild på Nokians högupplösta skärm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chuck Wayfinder Active Navigering 1
fafner HAr någon testat 3G telefon med Wayfinder? Navigering 1
CyberJunkie Active track log? Navigering 7

Liknande trådar