Warmwind

Tips

Jo, en pottbrännare på disel eller fotogen. Kan förbättras åtskilligt, med vattentillsats. Vad är du ute efter?

Lite tips om hur man startar, stänger, sköterom den osv.

Vattentillsats - hur. Det går att ställa en gryta på värmaren men mer kan jag inte se.

Jag har fått igång den en gång men det verkar vara en trög historia som har man fått igång den skall den inte röras.

Har du en disel eller fotogen typ?
Tändning är rätt lika. Ansluten till godkänd skorsten? Trist om huset brinner ned......
Bränsle i tanken, ventilen stängd. Elda på bottenplåten med rödsprit tills plåten och botten är varm.
Öppna bränslekranen och tänd bränslet reglera bränsletillförseln så att lågan är huvudsakligen sotfri.
Vattenbränning förutsätter lite rörläggeri samt en vinklad, sluttande bottenplåt, överkursen........men det blir ruskigt varmt.

Har du en disel eller fotogen typ?
Tändning är rätt lika. Ansluten till godkänd skorsten? Trist om huset brinner ned......
Bränsle i tanken, ventilen stängd. Elda på bottenplåten med rödsprit tills plåten och botten är varm.
Öppna bränslekranen och tänd bränslet reglera bränsletillförseln så att lågan är huvudsakligen sotfri.
Vattenbränning förutsätter lite rörläggeri samt en vinklad, sluttande bottenplåt, överkursen........men det blir ruskigt varmt.

Jag köpte en stuga utan el och vatten och denna sitter fast monterad och det ser mycket bra ut.
Den skall tydlige gå på fotogen och det är en liten knapp nere på regulatorn som jag uppfattar som måste knäppas på vid start. Känner du igen den ? Sedan använder man ratten på toppen. Och förvärmningen som du nämnde.

Men bränslet verkar komma in genom en ring i botten på brännkannaren och via luftintaget ?

om jag minns rätt så räcker det bara att byta ett munstycket om man vill byta från fotogen till diesel, resten är identiskt.

dock tyckte jag nog angivelsen med 15 - 25 liter dygnet lät lite väl mycket - dom jag eldat har snarare legat på kanske 10 liter första dygnet när huset är kallt och därefter runt 5 liter per dygn eller så...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg