Wallis: Breithorn - Dufourspitze

Hej!

Vill med några kompisar vandrar från Breithorn till Dufourspitze på sommaren.
Vi kommer passerar Pollux och Castor, går över Lisskamm till Mt.Rosa och är lite osäkra om det är möjligt att klättra därifrån vidare på Dufourspitze.
Undrar om det finns någon som har varit där och kan berätta lite för oss hur man gör och hur svårt det är.

Har några konkreta frågor:

Det skrivs att det kan behövas säkringar på Pollux, kilar eller friends. Kan dock inte hitta i vilken storlek.
Hur svårt är Liskamm? Går man i rep bara eller är det bäst att säkra?
Hur svårt är det att bestiga Duvourspitze ifrån Mt.Rosa (Zumstein) och vilka säkringar behövs?

/Hardy

Ambitös tur

Det var länge sedan jag gjorde något alpint i området så därför är mina synpunkter av allmän karaktär.

Den tur du beskriver innehåller snö, is (glaciär) samt klippkammar. Den är lång och går i en vacker men seriös miljö. Den klippa som finns är inte alltid av bästa kvalitet. Förmåga att röra sig snabbt och säkert är viktigt för framgång. Mesta delen av turen rör sig replaget samtidigt och traditionell säkring används bara "där det är nödvändigt" Man kan stöta på cornicher (snökammar som av vinden blåst över klippkanten och endast har flera hundra meter luft under sig) vilket kräver uppmärksamhet och försiktighet. Längd, höjd och utsatthet bidrar till seriositeten.
Ta inte med det stora klippklätterracket, men tre fyra friends av olika storlek borde räcka för den klippsäkring som kan bli aktuell. Annars är säkert ett snöankare viktigare.

Klassisk medelsvår alpinism med inslag av kamklättring har ju inte varit högsta mode inom svensk klättring (och inte heller i alpländerna) på senare år så därför är det kul att någon vill göra en tur som den beskrivna. Vid vacker väder så kan miljön inte vara mycket finare.

Det finns rikligt med guideböcer över Wallis, främst på tyska men även engelska.

Pollux

Hallå,

Jag och en kompis var i området sommaren 2008 och klättrade bl.a. Pollux. Riktigt trevlig tur... Ta med ett kilset, några expresser och ett antal slingor. På Pollux körde vi i princip bara löpande säkring med slingor runt stenblock och dylikt... Innan man når kammen till toppen är det en ca 30 m brant klippsektion med kättingar... där säkrade vi med expresser i kättingen/bultarna... vill du få mer inspiration kan du kolla vår film på http://www.youtube.com/watch?v=uKqOtX4nc88

Trevlig tur!

Mvh Tomas

Tack för tipsen!

Kul att få lite feedback.

Till Staffan: vi vet att det är klassisk medelsvår alpinism med inslag av kamklättring (allid modernt för mig som har vuxit upp nära alperna och varit en del där;). Att ta med några friends är nog en bra idé. Surfade lite på tyska sidor, där jag inte heller hittade några exakta storlekar (vill snåla in så mycket vikt jag bara kan..). Isskruvor har vi med en del också.

Tack Mats för boktipset. Är det klassiska "normalvägar" den handlar om? För det är det vi är ute efter. Ska skicka mail via tradera.

Fin clip på youtube, Tomas. Inspirerande. Man ser rätt bra hur cruxet ser ut. En mindre kilsett kan vara bra, men behövde ni det eller räcker det med expresser? Slingor runt stenblock är alltid en bra och snabb lösning.

Tack för alla tips!!

Efter att ha tänkt efter så använde vi inga kilar på Pollux, endast naturlig säkring med rep/slingor runt stenblock mm... samt Expresser/Slingor i kättingen/bultarna...

Mvh Tomas

så.. nu klättrade vi en del på och kring Mt.Rosa :)

Resonemang: inga friends behövs vid klättringen av normalvägarna, inga kilar heller. Där det behövs finns fixrep, borrbultar eller annat.
Däremot är det rätt bra att ha några slingor (typ 80cm-120cm) och karabiner med sig för att säkra. Men det har man kanske ändå pga glaciersäkringen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg