Walkie-Talkies för Klättring?

Vore nog bra med walkie-talkies ibland när man klättrar klippa och det är svårt att höra varandra (buktande klippa, vind etc) eller när man inte vill vara för högljudd och skrika (nära boende etc).

-Nån som kan rekommendera en setup som fungerar bra? Helst med stöt & vattentåliga enheter som kan köras med handsfree+VOX. Är ju inte alltid man kan avvara en hand för att kommunicera.

(Kanske någon tycker ovanstående är onödigt teknik-nörderi men jag kan leva med det)

Dom här använder jag, fungerar utmärk, ville inte lägga allt för mycket pengar då risken att dom går sönder är rätt stor.

En av dom föll 12 meter på Grönbrinksberget, blev lite repig men fungerar fortfarande.

http://shop.onoff.com/Produkter/Tel...BRA_Micro_Talk_MT600-2VP_PMR/prd21709363.aspx

-Använder ni headset till dem? Eller fäster dem bara vid halsen på tröjan/jackan? Går de att säkra med mer än bara en 'klämma'? Kan ju vara olämpligt om de trillar ner i huvudet på nån.
Helst vill jag ha nån variant som går att fästa med en rem, och som har headset+vox, om det finns.
Men batteritiderna kanske är såpass bra annars att det går bra att ha 'öppen' kanal de timmar man håller på?

Då den bara har en (dålig) bältesclip så köpte jag billig mobilväska på rusta för 20:- och hänger den i en karbin i selen eller på en slinga.

Den har både VOX och headset (ett öra) med talknapp, jag har bara kört med talknappen ännu. Aldrig testat vox funktionen.

Icom

Inte det billigaste alternativet, men jag skulle rekommendera att växla ett par ord med Swedish Radio Supply som saluför ICOM. Riktigt fint kvalitet samt en service (både vad gäller sälja och reparera då de har en av Europas främsta verkstäder vad gäller radioutrustning, servar polis, väktare och militär).

http://vhfgroup.com/se/foretaget/kontakta_oss

Cobra

Jag har ett par cobra och tror modellen heter 725 som har VOXstyrning - har inte provat dem i samband med klättring men de har agerat babyvakt då lillkillen sover ute i vagnen 100tals gånger . Funkar bra men det är lä nere i vagnen. Att stå ute i blåst skulle nog reslutera i konstant sändning av vindbrus. Tror iofs att det går att justera ner känsligheten men har inte provat detta. Vill minnas att paret walkietalkies kostade cirkus 700 kr för rätt många år sedan. De annonser jag sett sedan dess verkar inte påverkas av inflationen - Cobras modeller verkar kosta lika mycket i absoluta kronor fortfarande. Jag har kompletterat med enöras-trådhandsfree.
Och de sänder på det fria PMR-bandet (446MHz) och några någar kilometer under goda förhålladen så det räcker bra för klättring.
Här finns en leverantör av Cobra-produkter
http://www.addnature.com/brand.aspx?brand_id=407
Mina går på 4*AAA och funkar bra med vanliga laddningsbara NiMh.

Jag har ingen annan relation än (nöjd) kund till cobra/addnature.

/Patrik

Privatradiobanden

Privatradiobanden får användas utan tillstånd ifrån Kommunikations*myndigheten PTS (Post- och telestyrelsen) till privat kommunikation.

Enda kravet är att utrustningen är godkänd av och enligt PTS riktlinjer och att all kommunikationen sker på fastnämnda frekvenser och kanaler.

Idag finns 4 (5) det frekvenssegment på vilket det är tillåtet att bedriva privatradio.

27 MHz, 31 MHz, 155 MHz, 444 MHz & 446 MHz

Jag nämner bara 444 MHz & 446 MHz då dom banden är lämpligast.

446 MHz bandet, kallas PMR till vardags (Personal Mobile Radio)

Har åtta kanaler, 6,25 kHz kanalsteg och ett relativt nyöppnat frekvensband som tillåter radiokommunikation för allmänhet och företag, utan vare sig tillstånd eller avgifter. Frekvensbandet är öppet för användare i ett flertal europeiska länder, vilket gör att man kan ta med sig sina apparater utomlands, nackdelar är lågeffekt, vissa leksaker och babymonitor etc. delar frekvensbandet. mycket trafik...

Maximalt tillåten uteffekt är 0,5 Watt (500 mW).

Räckvidden under optimala förhållanden är max cirka 3-5 km (jag har gjort många tester)

Kanal, Frekvens (MHz), Kommentar
1, 446.00625, Används ofta av barn som "lek-kanal"
2, 446.01875
3, 446.03125
4, 446.04375
5, 446.05625
6, 446.06875
7, 446.08125
8, 446.09375, Anropskanal/radiopassning (utan subton)

Trafiken på PMR bandet är nästan som på det gamla vanliga 27 MHz bandet, fast PMR är det nästan störnings fritt, Radio Klubbar har börjat dyka upp ner i Europa för att organisera sig med dom nya radio vänner som man möter på kanalerna, Man kommer överens om mötes kanaler, anrops signaler, gemensamma sub toner osv... Sub ton en typ av [ctcss sektiv] Läs mer här Länk, öppnas i ett nytt fönster

Subton är till för att blockera eller att filtrera bort andra, så man bara hör de som tillhör din egen grupp. Med subtonen funktionen inkopplad aktiveras apparaten bara när någon inom gruppen sänder. Så fort man slutar prata så tystnar apparaten tills någon i gruppen anropar igen.

Detta fungera enbart om alla i gruppen ha ställt in samma "Subton" - och givetvis samma kanal.

Det finns 38 Subtoner, och det ger 304 olika kombinationer. Ni väljer själv kanal och Subton.

Man måste naturligtvis inte använda "Subton" om man inte vill, Den går enkelt att koppla ur och då har man s k öppen mottagning på radion och man kan höra och prata fritt med alla som finns på kanalen.

444 MHz bandet, SRBR (svenska PRB)

Men jag skulle valt en apparat som man även kan sända på 444 MHz bandet, som har 6 kanaler och på 25 kHz kanalsteg, för SRBR (Short Range Buisness Radio) även känt under PRB (Privat Radio Bandet) Uteffekten är 1 Watt, dubbelt mot PMR bandet. mindre trafik, bättre räckvidd.

Kanal, Frekvens (MHz)
1, 444.600
2, 444.650
3, 444.800
4, 444.825
5, 444.850
6, 444.975

Kan rekommendera apparater från

YAESU
ICOM

Köpa var?

Alfakom Electronic
Komrep (Butik i Göteborg)
Mobinet
LSG Communication
Swedish Radio Supply

Mvh troswe

Man ska inte köpa tyngre eller dyrare grejer än man behöver, och privatradio-w/t duger alldeles utmärkt för klipp/is/klättring och 'normala' långturer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg