walkie talkie/canada

> Hej,
> Kanske kan någon hjälpa mig som är totalt okunnig
> inom området radiokommunikation.
> Jag skall bege mig till Canada för 2 veckors
> skidåkning och vill för detta köpa en smidig och
> enkel walkie talkie, har funderat på en Cobra MT
> 725.(Frekvensomfång 446.00625-446.09375Mhz) Nu är
> problemet att jag inte vet någonting om frekvenser
> etc. Får man överhuvudtaget använda denna modell i
> Canada, fungerar det, eller är det smartare att köpa
> en på plats. Om jag köper en i Canada kan jag då
> envända den i Sverige?
> Många frågor, tacksam för all hjälp :)
>
> Mvh Carin

Ser ut som det är olika modeller

Verkar vara andra modeller i USA och Canada jmfrt med Sverige. Se http://www.rigpix.com/lpdmm/lpdmmselect.htm

Kan kanske gå ändå med någon slags omställning inne i apparaten. Kollade specifikationerna angående frekvensbanden. FRS gäller over there Frequency range: 462.5625-467.7125 MHz in 2 channels

och i Sverige 446.03125 and 446.05625 (PMR446 channel 3 and 5)

Thure
[Ändrat av thureb 2005-01-14 kl 16:07]

Cobra i Kanada

Jag och några kompisar var i Fernie förra året. Vi visste inte om det var tillåtet att använda våra svenskinköpta Cobror i Kanada. Inför avresan vände vi oss därför till den svenske importören (Bergsala) av Cobra för att reda ut begreppen. Bergsala meddelade att de Cobra som säljs i Sverige endast är godkända för bruk i Europa. Bergsala avrådde också bestämt från att ”chansa” och ta med dem ändå eftersom vi då skulle riskera att de togs i beslag av den kanadensiska tullen. Vi nöjde oss inte med detta svar utan kollade vidare på den kanadensiska tullens hemsida (har ej kvar adressen) och i en del förordningar som sidan länkade till. Den information vi fick fram var att det krävs licens för i princip all radiotrafik i Kanada. Vidare så angavs följande.

“Radio transmitting equipment

A U.S. resident is allowed to operate aircraft, marine, amateur, citizen band (CB), and Family Radio Service (FRS) radios as well as cellular and PCS mobile radiotelephones in Canada, without explicit permission from the Minister of Industry.

If you are not a U.S. resident, you will need permission from Industry Canada to use this equipment.”

Med anledning av att det kanadensiska regelverket verkade väldigt restriktivt, samt att det kändes väl ambitiöst att ansöka om tillstånd, valde vi att lämna våra Cobror hemma.

Hoppas att detta besvarar åtminstone några av dina frågor.

/Jonas

PMR/446 MHz är Europeisk standard

Hej

Jag är ingen expert, men jag har två PMR-apparater själv och läste en del på nätet innan jag köpte dem.

Den radio du föreslår är en så kallad PMR (Personal Mobile Radio) som använder 446 MHz-bandet. Den är tillåten i många länder i Europa. FRS är motsvarigheten i USA (kanske även Kanada?). Den använder vad jag förstår 462 och 467 MHz.

Så länge man har minst 2 apparater inom räckvidden så fungerar de överallt i världen, men huruvida det är tillåtet att använda dem eller inte styrs av respektive lands myndigheter. I Sverige är det PTS (Post och Telestyrelsen) som håller koll på radiofrekvenser.

mvh
Håkan Åkesson

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tigger Transceiver och Walkie Talkie Skidalpinism 11
LisaWennerlund Säsong i Canada! Skidalpinism 1
torbjorn Canada Skidalpinism 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg