Walker Spur v35?

Jag planerar att åka till Chamonix v. 35 och söker replagskamrat. Målsättningen är främst att klättra Walker Spur på Grand Jorasses (1200m/6a) och Gervasuttipillaren på Mont Blanc du Tacul (800m/5+). Båda är fullt genomförbara om bara vädret håller i sig. Hör av dig till 19068@student.hhs.se om du är intresserad.

/Jakob
 
Iskall målsättning

Antingen är Jacob iskall som vill klättra dessa leder med någon han inte känner eller så underkattar han de 12 timmar eller så dessa leder bjuder.

Central Pillar nästa resa? :)

Lycka till hur som hellst!

Mvh
/föhl
 
Till Jakobs försvar

sohrab; sa:
Eller så är han duktig ;)

Han är duktig.

Jakob är en komplett klättrare som har flera större turer i Chamonix på meritlistan, både mixat, is och klippa. Samtidigt är han en psykiskt stabil klättrare som peppar och stöttar när man själv inte känner sig så duktig, jag har ofta varit tacksam över att kunna skicka iväg honom på lead när jag själv har psykat ur för länge sedan.

Jakob håller upp tempot och har en evigt positiv attityd även när nedstigningen är på 4,5 timmar och inte på 1,5 som vi läst fel i föraren.

Vad jag försöker säga är att även om Jakobs inlägg kan verka lite avskräckande tycker jag att du ska ta chansen om du har lite alpin erfarenhet och klättrar graden, Jakob är kanske den bästa replagskamraten du kan få på de där turerna. Att han inte har nån som hänger med beror inte på att han inte har några klätterkompisar, bara på att hans semester råkar ligga lite sent ...

./niklas
- som INTE har gjort Frendo Spur i One-push på <9 timmar.
 
Helt ok

abslolut ingen skugga över varken Jacob (som jag inte känner) eller hans inlägg, tyckte bara det var en rätt ball grej att söka replagskamrat på så kort varsel för en så seriös led.

Det är dock helt rätt; vill man klättra dessa leder är det ju bara att säga det, så potentiell följeslagare vet var ribban ligger.

Och alla har väl varit utan 2:a någon gång.

Som sagt; mitt inlägg var inte menat som ett påhopp, sorry om det uppfattats så.

/föhl
 
...Däremot är jag inte suicidal till min natur, och som förhållandet verkar vara för tillfället är varken Walker Spur eller Gervasuttipillaren att tänka på pga. exponering för stenras. Här i dagarna rasade en nyckelsektion från Walker Spur, vilket med största säkerhet omöjliggör ett försök i år. Det verkar ha varit en mycket underlig sommar så här långt i Chamonix!

Jag får naturligtvis anpassa mig efter rådande förhållanden - det får bli multipitch klippturer, och större alpina turer endast om jag finner förhållandena acceptabla. Ovan nämnda turer flaggar dock fortfarande för ambitionsnivån med resan, vilket också var tanken..

Tack Anna för att du uppdaterade mig om läget i cham!

/jakob
 
Walker Spur info

Jakob
Jag gjorde Walker Spur i somras. Om du vill ha information om turen kan du maila mig.
Den var som du säger avsmält men det behöver inte betyda att den för den skull är enklare eller snabbare. Brant is eller snö är snabb terräng till skillnad från lös klippa täckt med ett tunt islager.
Turen är i sin nedre del utsatt för stenslag. 12 timmar är MYCKET optimistiskt. Den är ca. 44 replängder och 1200 höjdmeter och du skulle snitta en dryg kvart per replängd i konstant tempo. Leden är jämn grad ca. 5-6 delvis mixat och det är svårt att gå löpande mer än kanske de första 6-7 replängderna.

Mvh
Magnus Andersson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TotalSpinal Walker spur Alpin / Bigwall 10
frontier Frendo Spur Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar