waas?

Har precis köpt en garmin 76S.Har lagt märke till att vissa kvällar markeras upp till 6 st staplar med ett D och noggranheten kan gå under 2 m, D markeringarna försvinner och kommer tillbaka tillsynes slumvis .
Kan någon förklara mer ingående?

4752; sa:
Har precis köpt en garmin 76S.Har lagt märke till att vissa kvällar markeras upp till 6 st staplar med ett D och noggranheten kan gå under 2 m, D markeringarna försvinner och kommer tillbaka tillsynes slumvis .
Kan någon förklara mer ingående?

Ofta är GPSer rätt känsliga, är det på identisk plats du befinner dig. Jag har av egen erfarenhet lärt mig att GPS'en funkar bäst till sjöss, då det är fritt uppåt. I skog och mark har jag däremot fått lite mer problem med att GPS'en tappar kontakten. Kan tänka mig att väderförhållanden och andra störkällor kan störa GPSen... Prata gärna med Garmin, de har full koll på sånt här...

Testsändningar

Dessutom befinner sig Egnos (som är det du får in) ännu så länge i en testfas, så det som sänds ut varierar från den ena stunden till den andra.

Anders

Jag har försökt ett par gånger men aldrig lyckats få kontakt med de däringa Egnos satteliterna. De har alltid legat väldigt lågt över horizonten så jag kör offtast med den funktionen avstängd, det sparar både ström och tid enligt Garmin.

Leif...

Brukar gå bra, men...

För mig har det vanligtvis inte varit några större problem att få kontakt med satelliterna.
Däremot kan det vara problematiskt att upprätthålla kontakten när man är ute och ränner. Dessutom är den "vanliga" noggrannheten i regel tillräcklig för att promenera, köra bil osv. Om man exempelvis ska leta upp ett hus och bara hamnar rätt på 20 meter när, ska det ju ändå till ett bra ynkligt hus för att inte se det på det avståndet.

Det är ju skillnad om man sysslar med geocaching och ska hitta en liten plastburk. Men då är det ju ändå så att utplaceringen, och därvid bestämmningen av positionen, i regel är gjord på det vanliga viset. Det hjälper ju inte att ha bättre noggrannhet när man letar efter en punkt, om punkten i sig inte är bestämd med så bra noggrannhet.

I England provade jag Egnos, när de precis kom igång i början på april. Då upplevde jag att stabiliteten i positionen verkade bättre, dvs. om jag lade min GPS stilla, nära destinationen, fladdrade inte pilen och avståndet omkring så mycket som det brukar göra. Om jag däremot var närmare den önskade punkten än vad som annars skulle varit fallet vet jag inte. Indikerad onoggrannhet var 2 meter, men den utpekade platsen var ungefär 10 meter från där den verkligen skulle vara. Dock var ju då denna verkliga position uppmätt med en vanlig GPS tidigare, utan något Egnos.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
zeromaker WAAS Navigering 2
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
ubee WAAS Navigering 9
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
apersson850 iQue gillar inte WAAS Navigering 25
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
frhol WAAS? Här? Javisst! Navigering 12
Anders.Persson WAAS Navigering 43

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg