Vuogga-Nasafjäll-Laisstugan-Vuogga

Hej!
Har tänkt vandra så som det står i rubriken :)
Någon som nyligt gått denna sträcka? Jag har hittat några, på utsidan, som varit i dessa trakter men det var 4-6 år sedan.
Tips på "måste se ställen"? Fisketips?
Målet är att gå till Silvergruvans ruiner och att hinna fiska efter vägen.
Tältplats och tillgång till vatten så nära gruvruinen som möjligt?

Har bara gått mellan E95 och Laisstugan på den sträckan. Fint o lättgånget. Bron över Dadtjajåhka är lite knepig o hitta, men jokken kan också vadas. Det går att ordna båtskjuts från campingen över Sädvvajaure, men stigen är annars lätt att följa.

Området ingår i Arjeplogskortet. Här har du fiskekarta: http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...r och natur/Fiske/Arjeplogbilagan_2013_sv.pdf

Jag har vandrat Nasafjäll och fiskat men fick ingenting innan jag kom ner till Ruonejåkkå. Verdejaure är undantagsvatten. Flugfiskar du finns Smuolejåkka på vägen. Tältplatser är inte svårt att finna. Däremot fick jag info om att vattnet precis kring gruvan fortfarande är förorenat efter gruvdriften. Bättre tälta en bit ifrån och ta en dagstur till gruvan, eller tälta uppströms.

Raskesven

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg