Vldmarksutbildning

Hej! Jag gillar att vara ute i naturen och vill lära mig mer om vildmarksliv. Kanot, skridskor, vandring, bo i tält och göra upp eld och allt det där. Tycker bara det verkar så himla mysigt och roligt!
Så nu till frågan, finns det någon lite kortare vildmarksutbildning man kan gå?
För att lära mig mer och få inspration och lära känna människor med samma intresse.

Har kollat lite på bla Älvdalens, men känner att två år känns långt då jag inte vill jobba med detta i framtiden (jobbar ifs som skidinstruktör nu) utan bara ha det som fritidsintresse!

MVH Anna
 
I tornedalen finns en s.k. naturguide-utbildning på ett år, där det är mindre äventyrssporter och mer allmänt uteliv. Även Sjöviks folkhögskola har en liknande (med mycket betoning på att tillverka grejer som används vid friluftsliv, kanoter och sånt) som heter Friluftsliv, hantverk & ledarskap.
 
Kolla in outdoor academy i Finland. Utbildningen är helt svenskspråkig och om man vill så går det att bara gå första året.
 
Det kan tyckas onödigt att gå ett helt läsår bara för att lära sig om friluftsliv, men det var precis vad jag gjorde efter att ha blivit så jäkla trött på datorer, kontorsstolar och människan's tenkiska framsteg. Det var underbart att få göra något helt annat på heltid ett tag... Jag är tillbaka i det gamla yrket sedan länge men friluftsintresset (mest klättring) har dominerat min fritid sedan dess. Jag har nog bättre betalt än en friluftsledare, så mina fritidssysselsättningar kan bli lite mera påkostade.

Jag gick föregångaren till Finska Outdoor Academy, en ett årig friluftsledarutbildning på Åland's folkhögskola. Utbildningen var riktigt bra med riktigt bra ledare, men är numera nedlagd. En av våra ledare jobbar numera med Outdoor Academy i Finland.

Jag har lite bilder jag samlade på mig från utbildningen här: http://www.mikec.se/Aland/
 
Tjena Anna90!
Jag studerar just nu vid Outdoor Academy i Kronoby, Finland!
Alla de saker du nämnde i ditt första inlägg är vad vi precis håller på med nu under första året.
Och detta är en 1+1 linje så om du vill ha ett roligt mellanår fyllt med friluftsliv är det bara att se till och hoppa tåget till hösten! :)