Ja Mezzners inlägg sammanfattar mina åsikter i ämnet också.
Ankarviks uttalande får väl stå för honom men att bara peka på en möjlig lösning känns inte direkt lyckat och visar väl snarare på en något bristande uppfattning om hur både människor och saker tenderar att fungera. Att dessutom förkasta ett tveksamt obligatorium - licens och körkort, med att förespråka ett annat - 27 mm tvärgående rör, vet jag inte riktigt vad jag ska säga om..
Det finns väl som tidigare nämnts en ganska stor variant av tänkbara alternativ. Allt ifrån utrustning - typ torrdräkt, pontoner mm. Metod - roll, kamraträddning osv. Val av kajak - med dubbla skott eller varför inte en surfski? Och även var, när och med vem man väljer att paddla har ju stor betydelse - aldrig ensam, håll koll på vädret, närmare land och/eller grundare vatten..
Välj de metoder du tycker passar dig bäst - och träna ordentligt på dem. Gardera dessutom med några reservvarianter så får du, förutom mer kunskap och en bättre backup - kanske även en lite större inblick i hur andra paddlare tänker..
Men det jag främst skulle vilja se är någon slags erfarenhetsbank där man kunde samla alla fakta om olyckor och incidenter. Där alla skulle kunna gå in och se vad som hände, varför det hände, rådande väderförhållanden och lite om vilken utrustning som fanns och hur den fungerade. Det vore även bra med någon slags kommentering där man skulle kunna ta del av vad de inblandade tänkte både under skeendet och efteråt.
Samla så mycket fakta som möjligt på ett för alla öppet och tillgängligt ställe, som dessutom kunde motverka att spekulationer och felaktiga uppgifter sprids och tillslut blir till "sanningar"..
Vet inte om det skulle kunna vara något för Svenska Kanotförbundet att hålla i kanske?
Om det nu som i det här fallet har skett en tragisk olycka är väl det minsta man kan göra att försöka dra lärdom av det och med alla medel förhindra att det händer igen.
Är säkerhetsansvarig i en kanotklubb och försöker ofta tänka framåt för att om möjligt förhindra incidenter innan de sker (med varierat resultat ska tilläggas..) - jag hade helt klart haft stor nytta av kunna ta del av andras erfarenheter..
/ Ulf