Ett annat sätt...
Ett annat sätt, som fungerar lika bra från flacka stränder och bergknallar som från låga bryggor, är detta:
lägg paddeln så att den ligger med ena bladet mot marken/bryggan/stranden eller dyl, det andra bladet sticker ut i luften på kajekens utsida. Paddelskaftet skall ligga i kant med sittbrunnens bakre sarg.
Greppa med ena handen, den du har mot sjön, i sittbrunnssargen på så sätt att du samtidigt håller fast paddeln där. Med andra handen tar du tag ungefär mitt på paddelskaftet. Fötterna har du framför paddel och händer.
Huka dig, sätt först ena och sen andra foten ganska mitt i sittbrunne, och häv din tyngd från att ha varit ovanför landbacken ner till först över och sedan i sittbrunnen.
Låter det krångligt? Det är det inte, bara svårt att förklara. Tekniken kan kännas ostadigt till en början, men sedan är den en befrielse. Risken att paddeln bryts ska vara obefintlig, har ALDRIG hört talas om något sådant, men om man är osäker kan man försöka hänga lite mindre på den hand som håller mitt på skaftet.
Lycka till!
Pelle