Vivianne.

JohanGrundin ()

Gäst
Jag är sugen på att köpa en Vivianne från Kajaksport. Har paddlat Artisan från samma tillverkare men vill ha en något snabbare kajak som ändå har stor packvolym. Läste i Utemagasinet (nr.1-99) att Vivianne fick bra testvärden men att komforten inte var något vidare. Finns det någon med egna erfarenher av Vivianne så skriv gärna om dem.


Johan G.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Vivianne

Vivianne är som du skriver en snabb kajak om man har kraft att få fart på båten. jag har lite erfarenhet från andra kajaker Seagull, Karibu. Lisa, calypso mfl. När det gäller turer är det dock inget som slår Vivianne. Fantastisk packvolym, här finns plats för extra regnskydd, stort tält mycket mat och anat smått och gott. Båten vakar mycket fint i motsjö och är således betydligt torrare än vad exvis VKVs båtar är. Dessutom är som sagt den förmodligen något lite mer lättdriven. Möjligen kan du ha nytta av ett roder under extrema förhållanden, exvis om du skall åka på kompisens aktervåg. Detta gäller i och försig alla båtar.
 
Jag paddlade HBB med min Viviane förra sommaren. Ju mer väder som som man fick stå ut med desto bättre kändes kajaken. Inga konstiga rörelser eller vridningar eller så. BAra lungt och tryggt i den rlíktning som jag vill gå åt. Jag är rätt stor 186 cm/105 kg och för mig så fungerar den väldigt bra.
Det är dock en kajak att färdas framåt med över långa distanser, den blir lätt otymplig om man skall leka i trånga utrymmen.
 
Hej
Är inne på min andra Vivianne så vad jag tycker om den kanske är ganska förutsägbart.... Har tidigare bla paddlat Nordkapp mm under ett antal år. Den första Vivianne som kom hade en sits utformad efter finska rumpor vilka inte är konstruerade som Svenska. Efter något år gav jag upp och tog fram sågen.... Lyckligtvis hade det då kommit en ny sits från Kajaksport där en Svensk hade satt sig i gipset... Den nya sitsen är mycket bra. Jag tycker skutan kommer till sin rätt framför allt när det rufsar i och man går mot vågorna, då finns det inte så många andra kajaker som tar sig fram lika smidigt, lite stamp och relativt torrt. Baksidan är just det omvända, medsjö... Skutan kan bli lite "stygg" när det gär ordentlig medsjö, men med ett bra roder är det inga större problem. Själv har jag stoppat i ett sealinerodet som funkar utmärkt. Sedan är givetvis skutan inte den snabbaste på att göra tvärsvängar, men jag upplever inte detta som något stort bekymmer. Gillar du att surfa är det däremot en direkt dålig kajak. En kajak som ligger i närheten av Vivianne i dagsläget är Trapper Barracuda som oxå är en fin skuta. Den skilland jag märker i denna är dock att den stampar lite mer i motsjö, men är lättare/snällare i medsjö.

Men som sagt jag polar stadigt med Vivianne sedan -98 och trivs med det...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
christerb Avalon Vivianne Paddling allmänt 3
rupert99 Kajaksport vivianne sc? Paddling allmänt 1

Liknande trådar