Vita fläckar av köld

Har för fösta gången fått vita fläckar i ansiket av förfrysning och undrar lite från er som fått värre frostskador hur det blir. Lite förbryllad av detta för i slalombacken tycker jag att jag har frusit mycket och blivit vindpinad men detta med frostfläckar var nytt. Något man hört talas om.

För min del tror jag att det berodde på att jag använde en halsduk som jag drog upp över ansiktet och blev fuktig av utandningsluften. Skoter och -30 C gjorde resten. Efter så kändes huden och kinderna som lite öma och inte lika spänstig i ca 1 dygn.

När infaller det att man lätt får återkommande fryssskador osv ? Kan man gradera olika frysskador som bränskador ?

Jag kan dela med mig lite av mina egna erfarenheter.
Vita fläckar har jag fått flera gånger. De gånger jag har upptäckt dom snabbt och därefter värmt och skyddat området har jag inte fått några senare följder.
Däremot har jag en gång fått värre skador.
Det skedde under en skiddag med temp runt -20 och 5-10m/s vind. Dessutom var snön så djup(ca 1m lössnö) att jag konstant fick snö i ansiktet.
Under dagens lopp fick jag vita fläckar på kinderna och nästippen som jag försiktigt värmde, men fortsatte dumt nog åka.
När de vita fläckarna återkom kännde jag att det var annorlunda. Huden kändes faktiskt frusen, inte bara det yttersta utan lite djupare och när jag gick in gjorde det riktigt ont.
Dagarna efter gjorde alla temp-växlingar mellan ute och inne ont och den skadade huden blev helt svart. Det svarta flagnade efter en dryg vecka, men områdena har aldrig återhämtat sig riktigt. Jag är känslig för kyla (det gör ont) och jag blir ganska rödmosig när jag kommer in i värme efter att varit ute i vinterväder.

En fuktig halsduk är ett skolexempel på vad som kan orsaka kylskada

Kyl och bränskador påminner ganska mycket om varandra
Kylskador delas upp i ytliga och djupa
Känner inte till om de har någon motsvarande sifferskala som bränskador.

Vita fläckar har jag fått ett par gånger, brukar inte innebära några problem efter åt om man upptäcker dem i tid samt åtgärdar dem omgående. Grejen är att det är svårt att upptäcka vitafläckar på sig själv, är man fler ska man kolla varandra med jämna mellanrum.

Hinner man inte åtgärda i tid så går kylskadan djupare, vita fläckar från början men efter några timmar, även efter att man kommit in i värmen, så blir fläckarna svarta och efter några dagar så flagnar de och trillar bort
Förloppet påminner mycket om när man bränt sig kraftigt i solen
De svarta fläckarna betyder huden är död, kapilären i huden har skadats och dragit sig undan, dessa fläckar kommer vara känsliga för nedkylning i framtiden
Mina näsvingar har varit svarta ett par gånger, nu går det rätt snabbt innan de blir vita, kallare än -15 och svag vind är det ansiktsmask som gäller för mig.

Går kylskadan djupare så kommer mer vävnad under huden att dö
Vävnaden blir först gulvit, svullnar upp och fylls med vätska, och blir så småning om svart, död.
Där är det bara läkarvård som gäller, amputering mm...

En gång ...

En gång för många år sedan efter en kall tur i norra Lappland så fick jag frostskador.

Under turen, vilken var kall och innehöll skidbestigning med telemark utför fjällen, märkte varken jag eller min kamrat att jag fick några vita fläckar. Dock kändes det kallt om kinderna bitvis under turen.

Hemkommen till Sollefteå, där jag bodde då, efter nå'n dag så slog det upp stora sår på kinderna, som det kändes då helt spontant. Vid besök hos läkare så undrade denne om jag varit ute mycket under senaste tiden. Jag svarade att jag varit ute på vintertälttur i norra Lappland veckan innan och att det varit rejält kyligt och att jag åkt snabbt utför ett flertal fjällsidor. Jaha, svarade läkaren, där har vi förklaringen det är frostskador.

I tisdags i Storlien, skidåkning utför, -20 garder C ca 15m/s i vind, så dök vita fläckar upp på kinderna. De observerades av min son så jag kunde tina dem med en gång. Detta tilltrots så har jag nu ömsat skinn på kinderna, men inga sår denna gång.

En viktig sak är att inte tvätta ansiktet på morgonen.

2004-06-16; sa:
Har för fösta gången fått vita fläckar i ansiket av förfrysning och undrar lite från er som fått värre frostskador hur det blir. ...
När infaller det att man lätt får återkommande fryssskador osv ?
De vita fläckarna är inte nödvändigtvis ett tecken på förfrysning,det kan lika gärna vara att cirkulationen är otillräcklig. I så fall har man lite mera tid på sig att åtgärda situationen innan det blir vävnadsskador.
Det är viktigt att vara medveten om att cirkulationsskador kan uppkomma även om det inte är tillräckligt kallt för att förfrysningsskador skall uppstå.

Är huden däremot vit och fast (och ännu värre, även underliggande vävnad) så har vävnadsskadorna redan uppstått pga isbildningen.

Men naturligtvis är det lättare att förfrysa ett ställe med nedsatt circulation.

Det riktigt trista är att de fina kapillärerna tar skada även av ganska lätta cirk/frysskador, vilket gör en mer utsatt för framtida skador.

[[/QUOTE]
De vita fläckarna är inte nödvändigtvis ett tecken på förfrysning,det kan lika gärna vara att cirkulationen är otillräcklig. I så fall har man lite mera tid på sig att åtgärda situationen innan det blir vävnadsskador.
Det är viktigt att vara medveten om att cirkulationsskador kan uppkomma även om det inte är tillräckligt kallt för att förfrysningsskador skall uppstå.
[/QUOTE]

Begreppet "vita fläckar" är ju en fläck på huden som är onaturligt vit och är en lokalköldskada. Att vara blek är ju inte samma sak.

Lokalaköldskador kan indelas i "ytliga" och "djupa".

YTLIGA: Ingen känsel alt. stickningar, huden är fortfarande smidig. Åtgärdas snarast med uppvärmining med varmhand motsv. ta en rast!
En ytlig kylskada behöver ju inte ge några skador, men det kan bli lättare att få dem igen.

DJUPA: Den ytligaskadan har ej åtgärdats/ upptäckts och förfrysningen har gått djupare till underliggande vävnad. Känns som en klump i huden alt fingret är djupfryst. Nu kommer du nog få ont när det tinar!

Alla köldskador är ju en brist på cirkulation eftersom inte kroppen hinner ersätta den värme som försvinner.

matper; sa:
Begreppet "vita fläckar" är ju en fläck på huden som är onaturligt vit ...
Riktigt, så långt håller nog alla med.
matper; sa:
Begreppet "vita fläckar" är ..en lokal köldskada.
Nej, inte alltid. Vita fläckar är ett symptom, lokal köldskada är en diagnos. Men lokala köldskador är inte det enda som orsakar vita fläckar. Även lokalt nedsatt cirkulation kan orsaka samma symptom.
matper; sa:
Att vara blek är ju inte samma sak.
Men jag pratar inte om en över en större yta relativt enhetlig färgförändring, jag syftar på lokala avvikelser. Om huden fläckvis till färgen och beröring mest påminner om skalad, kokt potatis efter ett dygn i kylskåp så stämmer beskrivningen "vita fläckar" rätt väl även på det. Och i det läget är cirkulationen så nedsatt att vävnadsskadan är förestående oavsett temperatur. Det behöver inte heller ha föregåtts av en tidigare förfrysning, även om så ofta är fallet.

matper; sa:
Alla köldskador är ju en brist på cirkulation eftersom inte kroppen hinner ersätta den värme som försvinner.
Men alla cirkulationsskador är inte köldskador. Blodflödet transporterar mer än bara värme, och går det ner för mycket så uppstår skador oavsett omgivningstemperatur.

Är med på vad du menar, men ser ju inte att det kan vara speciellt vanligt med cirkulationsskador ansiktet enligt de förutsättningar som den gode Anders Larsson en gång startade det här forumet med.

Cirkulationsskador i tex fötter och fingrar är ju vanligare pga blöta skodon och handskar under en längre tid.

Vindhastighet och temperatur

2004-06-16; sa:
För min del tror jag att det berodde på att jag använde en halsduk som jag drog upp över ansiktet och blev fuktig av utandningsluften. Skoter och -30 C gjorde resten. Efter så kändes huden och kinderna som lite öma och inte lika spänstig i ca 1 dygn.

Med tanke på temperatur och vindhastighet:

vindkyltabellbigbs5.gif

eller se: http://www.armen.mil.se/ao01/images/local/vindkyltabell_big.gif

Du sade att det var -30 grader i luften och att du åkte skoter. Om jag uppskattar din hastighet till 50km/h så hade det en kyleffekt på ca: -65 grader. Aj, det låter inte bra :)

Har själv fått vita fläckar i ansiktet när jag skulle bygga en snöbivack på fjället i hemavan. Det blåste riktigt ordentligt (så pass att sikten var dålig) och det var -25 grader. Räknade ut kyleffekten, och det var skrämmande, så vi avbröt övningen. Jag fick vita fläckar på de mest utsatta områdena, näsa, kinder.

Bra att komma ihåg är att åka sakta om det är kallt, eller skydda ansiktet med något som inte blir blött. Väta ökar nämligen kyleffekten exponentiellt.
[Ändrat av Cumulonimbus 2007-05-27 kl 11:51]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mal Försvarets vita skinnhandskar....igen Överlevnad 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg