Vita dovhjortar

Hejsan
Var ute i helgen och tog rast i en glänta/kalhygge. Medan jag satt där intill kanten kom en flock med dovhjortar. Jag räknade in dem till 23 stycken. Hade solen i ryggen och vinden mot mej så jag kunde sitta och njuta av dem ganska länge. Men till min förvåning ser jag att två av dem är helt vita, från topp till tå. Vad är detta? Är det vanligt med helt vita dovhjortar, eller är det någon form av albino eller? Någon som känner till mer om det här?

/g
 
De lär vara en gåva från forna Ostpreussen till den svenske kungen. På sin resa till Sthml så smet ett antal i trakterna. Dessa lever kvar änn i dag tack vare jakt av de djur som "blandat sig med andra" . Har även hört att de inte är albio utan det är avlade till att vara vita. Albino brukar ju ha rödaktiga ögon.
Obs detta är ju dock en berättad historia och graden av sanning högst oklar.
Mvh Stefan
 
chralm; sa:
Bor du möjligen i närheten av Genarp? Jag tänkte iallafall citera från Genarps scoutkårs hemsida för dig. ( http://hem.passagen.se/genarps.scoutkar/Karen/marke.htm )
I skogen runt Genarp finns det gott om hjortar och dessutom albino hjortar. Detta är mycket ovanligt och naturligtvis ett självklart kännetecken för Genarp och Häckebergaskogen.
mvh Christian

Det var ganska träffsäkert. Jag bor inte i Genarp, men det var bara ca 15 km söderut i närheten av Bökeberg jag såg de här djuren.
Det verkar ju till att vara en ganska lokal grej det här. Kul att höra din bakgrundsstory Stefan. Kanske är det någon jägare från trakten som har koll på hur många de är?
Men finns de här vita hjortarna verkligen inte någon annanstans längre norr upp?

/g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Isback Vems vita päls? Vilda djur 6
Reibel Vita älgar Vilda djur 9

Liknande trådar