Vita Blixten

I mars ska vi upp några stycken till Vilhelmina-trakten och tillbringa en vecka i stuga. Vi hade tänkt införskaffa varsitt par Vita Blixten för att göra lite dagsturer runt omkring. Jag undrar nu hur man rent praktiskt sköter om sina Vita Blixten. Hur tjärar man, och räcker det en gång? Ska man ha extra tjära med sig. Behövs det valla, och vilken sort? Ska väl nämna att det inte handlar om några extremare expeditioner eller toppturer med telis-svängar på tillbakavägen. Utan mer om ett sätt att kommma ut under dagarna.

Tacksam för tips!

Nedan finns Vintersoldats beskrivning av proceduren. Att värma tjäran innan påstrykningen är något jag skulle vilja lägga till. Detta görs enklast i en plåtburk intill elden.

Materiel: Tjära, trasa (gammalt lakan eller liknande), pensel, plåtburk/plåthink, öppen eld.

Ur Vintersoldat:
1. Fäst en ståltråd som handtag i skidspetsens hål (EA: har du en bindning med kabel kan du även utnyttja denna).
2. Gör ren hela ytan på undersidan från smuts och ytvalla. Skidan måste vara torr.
3. Värm skidan med blåslampa eller över öppen eld, med början från mitten på skidan, för att undvika att skidan blir skev (EA: Detta görs för att porerna ska öppna sig. Värm på behörigt avstånd från lågan annars blir det motsatt effekt).
4. Stryk ut ett tunt lager trätjära och värm in den. Observera att ytan inte får brännas - när tjäran bubblar är värmen tillräcklig.
5. Stryk ut tjäran som inte trängt in och värm ytan igen. Fortsätt tills ytan är mättad.
6. Torka bort överflödig trätjära medan skidan är varm.

EA = Egen anmärkning

Har tjäran trängt in i skidan så ska den inte vara klibbig när du är klar. Hur länge tjärningen håller beror naturligtvis på hur ofta man använder skidorna. Det kan vara dags för en ny omgång när skidan återtagit sin normala, ljusare, färg. Detta tar dock längre tid än en vecka så du behöver inte ha med någon tjära.

Angående valla så är min personliga erfarenhet att skidan fäster bra på de flesta underlag dock kan den fästa lite väl bra vid blidväder vilket medför att man blir 10 cm längre (pga snön som fäster på undersidan av skidan). Det kan därför vara bra att ha med sig lite paraffin att stryka på om detta skulle inträffa.

Lycka till!

[Ändrat av nummeråtta 2005-12-31 kl 15:19]

Tack!

Tack så jättemycket för tipsen! Nu vet jag precis hur jag ska gå tillväga och ser fram emot alla förberedelser :) Åkte ju på träskidor då jag var liten, men då var det pappa som stod för tjärandet. Minns dock känslan av att bli en decimeter längre på grund av all snö som klumpar sig undertill :)

Re: Varmluftspistol

mariaa; sa:
Plus att det låter som om det skulle kännas mer "rätt" med en eld :)
Detta får mig att minnas när jag stod och tittade på när renskötarna tjärade skidor hemma hos min morfar. En eld i skogbrynet, vid magasinet. Det var vår och skaren slet hår på skidorna. Doften av rök, tjära, svettiga män i fuktiga kläder med cellgummerade näbbkängor. Skidorna värmdes, tjärades, torkades och värmdes igen. Svordommar om skidan började slå sig och man höll den rätt tills den svalnde. Finska, tråkningar, skratt och tegnsnäsare eller finska skogskidor alla med tåremmar. En tid som för alltid är borta. Morfar, männen, skidorna och skogen är borta. Magasinet och husen finns kvar men tillhör andra. Doften av tjära och rök ...

Blåslampa

När jag var barn så använde min pappa blåslampa (Radius No 70) när har grundvallade våra skidor och tog bort skar- och tö klistret. Sedan kom gasolbrännaren och gjorde saken lite mindre omständlig.

När jag var vuxen kom plastskidan och gjorde skidunderhållet ännu enklare.

Per

Militärer...

Det är så härligt att läsa militära procedurer på hur man gör saker, tex vallar sina skidor omsorgsfullt. Man får någon slags bild av att sitta i lugn och ro vid elden och fippla med tjära och noggrannt fixa det perfekta glidet. I verkligheten brukade det snarare gå ut på att med stelfrusna fingrar och under stor tidspress göra det bästa av situationen, allt medan snön vräkte ner och ett skogstokigt befäl skrek om hur bråttom det var. När det var dags för avmarsch fick man vara glad om man hunnit med att få till bindningarna någorlunda så att skidorna satt kvar. Å andra sidan åkte vi mest skidor som kuriosa när jag gjorde lumpen (det fanns bandvagnar, som tur var).

mariaa; sa:
I mars ska vi upp några stycken till Vilhelmina-trakten och tillbringa en vecka i stuga. Vi hade tänkt införskaffa varsitt par Vita Blixten för att göra lite dagsturer runt omkring.
Tacksam för tips!

Tänkte tipsa om att jag vill minnas jag såg ett par vita blixten på överskottsbolaget i skärholmen i veckan när jag var där o letade komaställs byxorna.
om ni nu inte redan har införskaffat dem ;-)

/Torbjörn

Japp, vet att de finns på Överskottsbolaget lite här och var. Stod och tittade på ett exemplar ute på Hisingen, men av nån outgrundlig anledning köpte jag dem inte. 150 kr, liksom, inte mycket att fundera över :) Hoppas de finns kvar nästa gång, eller att de har ett gäng över i Borås. Blir ju riktigt sugen på att mekka med tjära och grejer efter alla beskrivningar här :)

hobbes; sa:
mariaa; sa:
I mars ska vi upp några stycken till Vilhelmina-trakten och tillbringa en vecka i stuga. Vi hade tänkt införskaffa varsitt par Vita Blixten för att göra lite dagsturer runt omkring.
Tacksam för tips!

Tänkte tipsa om att jag vill minnas jag såg ett par vita blixten på överskottsbolaget i skärholmen i veckan när jag var där o letade komaställs byxorna.
om ni nu inte redan har införskaffat dem ;-)

/Torbjörn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Stort parti vita blixten? Turskidåkning 11
Hermelin Vita blixten + NNN BC Magnum Turskidåkning 5
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
Wolfbrandt Vita Blixten Turskidåkning 13
Wolfbrandt Vita blixten Sökes! Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
landy Vita blixten Turskidåkning 20
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
estetdrägg Vita blixten + ? + Blötnäbbar. Turskidåkning 3
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
sarabackeus Skötselråd till Vita Blixten Turskidåkning 8
Islet Vita Blixten Turskidåkning 9
micke.lu VITA BLIXTEN? Turskidåkning 8
sajberjohan Tjära Vita Blixten Turskidåkning 18
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
hfm76 Vita blixten Turskidåkning 8
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
mcpete vita blixten Turskidåkning 2
Geronimo Gröna Vita bandet! Turskidåkning 22
äventyrssugen Bruna Blixten - Något att ha? Turskidåkning 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg