Vita blixten + NNN BC Magnum

Hej forumet! Min fråga är vad ni tror om att man monterar på ett par NNN BC Magnum-bindningar på Vita blixten-skidorna. Det är något som jag funderat på i ett par vintrar nu, men det känns lite friskt vågat då jag inte har erfarenhet av att bygga egna skidpaket. Jag har läst på forumet om att folk övervägt att göra detta, men inget om hur det faktiskt blev.

Jag vill ha ett par billiga snöpulsarskidor (det räcker gott om jag bara tar mig ut i skogen) men slippa onda armekängor och original-bindningarna som så många verkar tycka illa om.. Och Epok-bindningarna har ju knappast heller fått fin kritik.

Åsikter?

Borde inte vara några problem. Jag har satt ett par NN BC på ett par gamla träskidor - dock inte vita blixten utan ett par lättare civila. Lagom långa skruv och lite noggrannhet vid monteringen blir det så bra så. Skruvhålen från de gamla bindningarna satte jag igen med lim (eller silikon?) innan jag monterade BC-bindningarna. Se kass mobilbild på resultatet. ImageUploadedByTapatalk1415130674.125756.jpg

hejsan
ska du ut bland stock och sten med minimalt med snö så kanske vita blixten är användbart annars så skulle jag hellre rekommendera ett par beggade telemarkskidor.. stålkanter brukar vara trevligt och framförallt korta eller långa stighudar...
skall du pulsa i djup snö så är det låånga skidor som gäller.
mvh

Hej!
Jag har just en sån setup som komplement till vanliga turskidor till ffa toppfågeljakt. Rätt hemska skidor, långa o tunga och bär dåligt i förhållande till längd o bredd. Brättena gräver liksom ner sig och går mer igenom än över hinder.
Satsa på lite bredare vanlig turskidor ist eller ett par tegsnäs ellet olskogens. Men visst funkar det nån enstaka tur.
Gammla telemarksskidor från tidigt 90 ska du inte köpa, inget spann så går inte att valla för fäste och stålkanter har du liten glädje av i skogen.

Du är inte ensam. Jag har, precis som ovanstående skribent en sådan kombo till toppjakten. Så visst funkar det. Måste också påpeka att de skidorna kommer till sin bättre rätt när de får riktiga bindningar.

Gammal tråd men kan inte låta bli att dela med mig av dagens installation, som förberedelse inför toppjakt. Får se hur väl pjäxorna står sig i kylan.
IMG_7764.jpeg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Stort parti vita blixten? Turskidåkning 11
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
Wolfbrandt Vita Blixten Turskidåkning 13
Wolfbrandt Vita blixten Sökes! Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
landy Vita blixten Turskidåkning 20
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
estetdrägg Vita blixten + ? + Blötnäbbar. Turskidåkning 3
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
mariaa Vita Blixten Turskidåkning 16
sarabackeus Skötselråd till Vita Blixten Turskidåkning 8
Islet Vita Blixten Turskidåkning 9
micke.lu VITA BLIXTEN? Turskidåkning 8
sajberjohan Tjära Vita Blixten Turskidåkning 18
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
hfm76 Vita blixten Turskidåkning 8
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
mcpete vita blixten Turskidåkning 2
Geronimo Gröna Vita bandet! Turskidåkning 22
äventyrssugen Bruna Blixten - Något att ha? Turskidåkning 2
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Crimper Fett och NNN Turskidåkning 6
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg