• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Visum till indien. Där?

Hej!
Åker om en vecka. på lördag.
Jag har haft problem med att få ett nytt svenskt pass (har ni säkert läst& hört).

Nu tror jag att det finns en chans att få mitt nya pass inom kort och att administrationen inte behöver ta så lång tid på Indiska Ambassaden i Stockholm (1-2 dagar?). En dygn dit med rekommenderat brev från Göteborg och ett dygn hem...

Men det är ju lite lite tight ändå.

Vet någon om det går att lösa turistvisum för två veckor när man väl landar i Bangalore??
(I det fall vi inte hunnit få tillbaka passen från Stockholm och måste skapa provisoriskt pass.)

Eller är det måntro helt enkelt så att man alltid och problemfritt kan lösa sitt turistvisum på plats i Indien nuförtiden...

Vet någon något om detta?

Vänligen,
Patric
 
Jag har haft problem med sena visum pga trasigt svenkt B-kvalitets pass (även när jag var utomlands).

Ofta kan man prata med ambassaden i Stockholm och mot en extra avgift få visumet utgivet extra snabbt. Det kan vara värt att ringa dem när det kommit fram också för att kontrolera att de postat passet.

Om visa på plats skulle jag fråga på lonley Planet torntree.
http://thorntree.lonelyplanet.com/categories.cfm?catid=16
 
Det måste väl ambassaden i Stockholm kunna svara på? Skulle inte lita på något annat besked än det jag får av ambassaden i ditt läge. Ring också och kolla om du hinner få ditt tillbaka ditt pass i tid innan du skickar det. Jag hade INTE skicka mitt pass någonstans om jag inte visste helt säkert att jag får tillbaka det i tid, det skapar bara extra problem.

Ambassaderna brukar kunna fixa visum på kort tid, typ en dag mot en extra avgift.

Indien borde även ha ett konsulat i Göteborg, kolla med dom om du har svårt att få tag i någon på ambassaden.

...Johan...
[Ändrat av jd 2005-11-06 kl 21:37]
 
Inget konsulat i Göteborg.
Inga bra svar från Ambassaden i Stockholm.
Men jag har anlitat Comet Consulat Services - de verkar bra (tycker jag det verkar som och det har jag hört från andra som jobbat anlitat dem för arbetsvisum etc).
Jag håller tummarna...
;-)
 
Så det har ordnat sig?

Har du nån bra länk till Comet Consulat Services, googlade men hittar inget?

...Johan...