Visst att resa med svenskt pass kan underlätta en hel del ibland, men en stängd gräns är stängd även för oss. Det låter nästan som att du bara tittat på en världskarta och letat fram en kul färdväg utan att göra några efterforskningar om vad som är realistiskt.
Ryssland är det knepigt att få visum till, men det är inte omöjligt. Köra bil där ska också gå bra.
Jag antar att du kommer passera genom Mongoliet, vilket inte ska vara några problem alls. Visumet fixar du lätt på konsulatet i Göteborg.
Till Kina kommer du utan problem få visum. Men hur hade du tänkt att göra med förarprovet? För tro inte att du får köra på ditt svenska körkort i Kina. Alltså kan du inte korsa gränsen med bil utan att först vart in i landet och fått ditt kinesiska körkort.
SOA borde inte vara några problem. Visum brukar gå att få vid gränsen och är det något trassel med bilen kan du alltid muta dig fram.
Visumet till Australien fixar du vid någon ambassad på vägen. Men att ta sig över dit är en annan femma. Jag har själv börjat fila lite på en resa med färdsätten cykel/buss/tåg/båt och slutdestination Australien. Jag har färdvägen hyggligt klart för mig, men att det är möjligt att åka färja mellan Indonesien och Australien har jag inte fått bekräftat än. Räkna inte med att det är möjligt. Framförallt inte med bil.
"tillbaka upp sen in till Indien" Tillbaka upp till Kina blir det isåfall. Innan dess är gränserna stända, och jag skulle inte våga hoppas på möjligheten att åka båt. Har du tur tillåter dom dig att köra genom Tibet och då kan du ta Friendship Highway ner till Nepal, annars är det bara att fortsätta och åka Karakoram Highway till Pakistan.
Vilken väg du ska ta dig genom mellanöstern är en bra fråga. Men det kan vara knepigt att få visum till Iran.
Sätt dig och titta ut en färdväg som ser rimlig ut, och titta samtidigt på några alternativ. Besök respektive lands ambassads hemsida och kontrollera om du ens släpps in i landet. Läs vad UD har att säga om landet. Hör vad andra som varit i landet har att säga. Hör dig för om en specifik gränsövergång är öppen eller ej. Går den att passera i båda riktningarna? Hur är tillgången på drivmedel?
Framförallt leta efter andra som gjort längre bilresor runt om i världen och vilka problem dom ställts inför.