Vistas-Tarfala

Tjena!
Jag och flickvännen har tänkt gå sträckan Ritsem-Sitasjaure-Hukejaure-Sälka-Nallo-Vistas-Tarfala-Keb. i början av augusti utan tält. Vi har tidigare gått Abisko-Keb.
Vår lilla undran är om sträckan Vistas-Tarfala innehåller några vad (färdväg M enligt Grundsten)? Svåra isåfall?
Vi såg på en hemsida att 99 var bron över Gaskkasjohka i Kaskasvagge raserad. Är det någon som gått sträckan i år? Finns bron där?
Grundsten nämner också att man kan övernatta i ett rastskydd vid bron över Gaskkasjohka, hur är det med det? Menar han tält? Kunde kanske vara bra om man inte hinner med hela sträckan på en dag. Andra tips?
Tack på förhand.

Ritsem - Sitas

Ett "annat tips" är att kolla hur det är med transport Ritsem - Sitas. Tror att lokalbefolkningen tillhandahåller skjuts vid behov. Att gå sträckan i den riktningen är nog inte så kul - det är en grusväg. Går man på andra hållet har man i allafall utsikt mot Akka.

buss Ritsem-Sitas

det brukar gå reguljärbussar på den sträckan fram till sista augusti.Annars går det ju bra att åka bil dit även efter sista augusti. Har själv åkt bil till Sitasjaure kring sista september.Undrar just när bommen är stängd ?

MVH Mats

Vad

Vadade Gaskkajohka i början av september i fjol utan problem.Bron raserades för ett par år sedan och byggdes upp men rasade igen.Jokken vadade jag ca 2 km uppströms rastskyddet där den delar sig i två fåror med en liten ö i mitten.
Rastskyddet går att övernatta i men det kan ju vara upptaget...

//Matserik

Låter tufft!

Hej!

Kortaste sträckan Vistasstugan - Tarfala är ca 21 km. (Jag antar att ni tänker gå öster om Darfalcohkka?). 400 + 650 m höjdskillnad därtill, samt sten och blockmark stor del av den sista milen. Det låter tufft, om man inte kan övernatta i rastskyddet.

Mvh
Bert
[Ändrat av nidob49 2001-07-31 kl 17:08]

Övernattningsmöjligheter

Det går att övernatta både i rastskyddet och utanför. Om jag inte missminner mig alldeles - vandrade där 1997 - så var det en ganska jämn och fin gräsyta utanför rastskyddet.

Buss

Det här med bussarna är kanske ett sidospår, men för tre(?) år sedan såg vi inte röken av någon reguljär buss, busshållplats eller bussförare på den sträckan. Vill minnas att stugvärden i Sitasjaure antydde att det var "lokaltaxi" för en hundralapp. Linje 93 från Gällivare vänder ju i Ritsem.

Men det där vet di nog i Ritsem.

Bommen är säkert stängd när man ska tillbaka :)

alternativ tur

Jag tycker det verkar lite hasard att gå Vistas-Tarfla utan tält.

Annars är det ju logiskt att korta ner turen så att efter Sälka går ni genom Kuopervagge mot Tarfala, det fixar man på 6 timmar (från stuga till stuga).
Dvs skippa Nallo och Vistas (verkar i mitt tycke en ologisk omväg, även om det är fint där).Eller oxå kan ni ju stanna några dar i Sälka och göra dagsturer, t ex till Nallo.

MVH Mats

Tillbaka från turen

Hej igen,
Tack för alla era svar. Först och främst kan jag säga att det inte går någon buss mellan Ritsem och Sitasjaure men en snäll man ur "lokalbefolkningen" körde oss i sin SAAB 99 med trasig sidoruta för 150kr/p. Skönt att slippa gå de 2 milen grusväg.
Sedan måste jag säga att jag inte går i fjällen för att hitta den mest "logiska vägen" utan den som ger mig mest. Tyvärr gav ingen väg vidare mycket eftersom molnen låg kring 1000 möh hela tiden.

Bron i Kaskasvagge kom på plats den 20 juli. Vi fick reda på att den var där när vi var i Sälka så det var bara att knalla på. Vi delade upp passet Vistas-Tarfala i två med en övernattning i vindskyddet i Kaskasvagge. Vinskyddet har en brits med plats för två men det rymmer ytterliggare 4 på golvet. Vi var fyra där totalt som övernattade. Verkar vara många som övernattar där vilket är klokt eftersom de 22 km mellan Vistas och Tarfala hade varit lite väl mycket "pannben" annars. Tyvärr låg allt i moln när vi tog sista biten mot Tarfala så av "Sveriges bästa utsikt" blev det inget.
Jag var också en runda uppe vid "svarta sjön" ovanför Tarfalasjön. Och jag måste säga att det är absolut inget att rekommendera för gemene man att ta sig mellan Kuopervagge och Tarfala med packning. Snön på glaciären är smält och det är blankis vilket medför att det blir lätt klättring med sprickorna nedanför...
Ha det bra!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
emilj Vistas - Tarfala Fjällvandring 4
4000 Abisko-Mårmast.-Vistas-Kaskavagge-Tarfala Fjällvandring 9
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
TimeBender Vistas-Nikkaluokta på en dag? Fjällvandring 6
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
Elvah Förbjudet att vistas i Stekenjokksfjällen Fjällvandring 17
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Fossa Båt till Vistas Fjällvandring 0
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2
piaea Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas Fjällvandring 13
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3
PI62 Vistas-Kaskavagge-Tjeuralako-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
larvik line vandring på kunsleden och i vistas dalen Fjällvandring 1
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg