Vistan dör

Garmin 12 CX

Min Garmin 12 CX stänger också av sig för jämnan. Av en händelse var en säljare från Sportmanship här i stan (Västerås) i går då en återförsäljare hade en ”minimässa”. Jag passade på att fråga killen från Sportmansship om mina problem + att jag berättade att jag bänt ut fjädrarna i locket lite. Han bytte ut mina NiMH batterier (1.2 V) då dom rekommenderade alkaliska (1.5 V) och skakade lite på min GPS och den slog av sig. Upprepade detta några gånger och föreslog sedan att ska skulle skicka in den till Sportmanship under förutsättning att jag köpt den i Sverige och hade garanti kvar, vilket jag har. Då jag om några dagar ska ut och segla och vill ha min GPS med mig rekommenderade han mig ringa service på Sportmanship för att höra om jag kunde göra något själv. Ringde precis Sportmanship innan jag loggade på men servicekillen var ute till kl 13. Återigen kan det visa sig att ”Svensk 3-års garanti” är mer värd än man anar.

Jag ska nu prova ”tjepknepet” från länken i föregående inlägg.

Per Brune Västerås
 
Kil av papper

Jag hade problem med att min eMap stängde av sig några gånger när jag cyklade. Då vek jag ett lagon stort papper några gånger så att jag fick en avlång kil. Den pressade jag ned mellan batterierna så att de klämdes fast stadigt, och sedan dess har jag inte haft några problem.

Att vibrationerna skulle skapa oxid tycker jag låter rätt otroligt, det borde ju vara tvärtom.

Anders
 
Re: Kil av papper

ALj; sa:
Att vibrationerna skulle skapa oxid tycker jag låter rätt otroligt, det borde ju vara tvärtom.

Anders

Jag kan, tyvärr, inte den exakta tekniska förklaringen på varför det blir så här. Men när batterierna tappar kontakten men avståndet är tillräckligt litet för strömmen att "hoppa" mellan batteri och kontakt så bildas en massa oxider som efter hand "sotar igen" kontakten och därmed minskar succesivt kontaktytan mellan batteriets pol och kontaken. Efter tillräckligt många gånger så förloras kontakten helt.

Detta är inget ovanligt problem på indsutrimaskiner där man använder kontaktorer. Det finns varianter på kontaktorer som skall vara "självrensande" men min erfarenhet är att de fungerar bara lite bättre än de andra. Inte så bra som man kunde hoppas på.

Förhoppningsvis kommer någon annan och ger en mer tekniskt riktig förklaring på varför det bildas oxid i stället för rensar kontaktytorna.

Mvh!
// Niklas
 
Vid så här låga spänningar?

Men här handlar det ju om spänningar på 3-6 V och strömmar kring 100 mA. I en industrimotor är det väl typiskt minst 100 gånger högre spänning och 100 gånger högre ström. Dessutom borde det ta rätt lång tid att bygga upp ett hindrande oxidskikt. Men man ska aldrig säga aldrig.

Knepet med att hindra batterierna att skaka omkring i hållaren beskrivs nog flera gånger i månaden i diskussionsgruppen sci.geo.satellite-nav. Många tipsar om att linda tape runt batterierna. Men om man vill använda samma batterier i flera olika apparater kanse det inte är så bra. Min lilla papperskil har fungerat bra, och om den kommer bort är det för det mesta inte några problem att hitta en pappersbit och göra en ny :)
 
Kombination?

Oxidskikten uppstår inte av samma anledning, i polerna på en GPS och på polerna på en industrikontaktor.

I en GPS kan jag tänka mig att den miljö som många GPS mottagare lever i (marint, skogen, regn och rusk) kan göra att luftfuktigheten är tillräcklig för att det ska kunna bli lite grått på kontakterna. Detta ser jag mest på själva batterierna, inte på kontakterna i batteriutrymmet.
När batteripolerna ser grå och tråkiga ut, eller ännu värre, när det växer päls på dem, brukar jag sätta en lite stålborste i min Dremel och putsa av dem. Vips som nya igen.

I en industrikontaktor är det företrädesvis ljusbågarna vid brytning (speciellt vid AC4-drift) som skitar ner kontaktytorna. Man använder kontakter som är ytbelagda med hårdsilver, för att de ska stå emot så länge som möjligt, men det finns ändå en gräns.
En industrikontaktors kontaktytor är ofta helt svarta efter bara några dagars drift, men fungerar bra ändå, så länge ytorna är hyfsat plana. Spänningen är tillräckligt hög för att bryta igenom oxidskiktet.

Vid lägre spänningar (typiskt <24V) använder man ibland förgyllda kontakter. Då är det inte ljusbågar som är problemet, utan oxidering på grund av syret i luften. Spänningarna är då så låga, att de inte orkar igenom oxidskiktet.

Industrireläer görs med självrensande kontakter, som ett alternativ till förgyllningen. Då konstrueras reläet på ett sådant sätt, att kontakterna först går mot varandra, och sedan gnider mot varandra under slutet av rörelsen. Gnidningen skrapar bort oxiden. Kontaktorer, avsedda för större belastningar än ett relä, görs inte självrensande. Där vill man absolut inte ha en gnidning mellan kontaktytorna, med tanke på vilken gnistbildning det skulle orsaka.

Anders
som jobbat med industriella elsystem i mer än 20 år :)
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg