Vista eller Venture???

Thats the big question?

Jag fick höra av apersson850 om hans erfarenheter om batteritider på Vistan.

Jag skulle vilja höra lite mer åsikter i batteri livslängder på Vistan vs. Venture som exempel.

Och apersson850! Jag skall inte gå i Sahara som det verkar nu =))

En obesvarad fråga som lämnas efter att ha läst igenom manualen på Garmins hemsida (Vista). Hur snabbt uppdateras skärmen tillexempel.. Upplevs det okej .. eller är den seg??

Sista frågan innan Lunch: Hur upplevs tiden det tar att ladda över kartor till Vistan? Är det segt och olidligt??

Mvh

/Jonas

Fler frågor, fler åsikter

Nja, jag trodde väl inte att du skulle gå genom Sahara just, men för att få lite spännvidd på exemplen, så...

Det är två saker som jag upplever som segt, när det gäller uppdateringen av skärmen:
Ritning av karta i vissa zoomskalor, kombinerat med vissa val av detaljnivåer, kombinerat med vissa områden (som ju har olika många detaljer per ytenhet). Detta ger naturligtvis så många olika kombinationer, att man får prova sig fram till vad som fungerar. Nere på kontinenten finns det exempelvis normalt mer saker per kvadratkilometer än vad det finns i glest befolkade Sverige. Jag har förklarat detta mer ingående på http://home.rixtele.com/~anders/MGEurope.htm

Det andra som är segt är att bläddra i listan, när man gjort en sökning på närliggande städer. Att själva sökningen tar en stund begriper jag också, men varför det ska vara så extremt segt att bläddra i sökresultaten kan jag inte förstå.

Allt sånt här blir bättre med GPS mottagningen avstängd, om man nu bara vill panorera omkring kartan för att kolla något, och alltså inte behöver ha positioneringen igång.

Nedladdningen av kartor är något som man lär sig att planera. Jag tankade till exempel ner nästan 24 Meg häromdagen (ska till Tyskland nästa vecka). Drog igång det före lunch, så var det klart när jag var tillbaka. Då är det inget problem. Men kommer man på det när det är dags att åka, då är det ett stort problem. Då får man antingen bara ta minsta möjliga karta som man klarar sig med, eller strunta i det helt, eller ta med en PC och fixa tankandet när man väntar på en flygplats eller så (har jag också praktiserat).

Efter att nu ha varit med GPS ett halvår, har jag inte ångrat att jag skaffade en Vista, men insett att jag hade ångrat mig om jag skaffat mig en enklare eTrex.

Anders

Batteritider

Den här utredningen har jag snott från Geocaching, men det är knappast något intrång, för jag har själv skrivit den från början :)

Assuming that the Garmin figure of 12 hours in battery saver mode is correct, we get the following:

Battery save: 12 hours.
Battery save+compass: 9 hours.
Battery save+light: 9 hours.
Battery save+light+compass: 7 hours.
Normal mode: 9 hours.
Normal mode+compass: 7.5 hours.
Normal mode+light: 7.5 hours.
Normal mode+light+compass: 6 hours.
Unit off: 6.5 years.

Please note that the compass and/or the light, when used, are assumed to be on all the time in the table above.

Nu är det klart inte så att de angivna 12 timmarna gäller för alla sorters batterier, men den här tabellen ger i alla fall ett bra mått på relationen mellan olika driftsätt. Det finns ännu mer detaljerade utredningar på nätet, men de behandlar skillnader i olika aktiviteter i GPS:n, sådant som användaren ändå inte kan påverka.

Anders

Tackar Tackar!

Tack för all info Anders.

Man blir lite trött på dessa partiska siffror man får höra från just tillverkarna. 12 timmar kommer för mig aldrig att inträffa med min förbrukningsnivå. (antagligen mindre mindre)

Nu dök förstås en till fråga upp efter att ha läst din redogörelse om MG Europe. Vad kostar det i svenska pengar?

//Jonas

Beror på kursen

Om du gör som jag, och handlar från GPS Warehouse, beror det på valutakursen. Det blev 1500 plus några tior för mig (minns inte på kronan), komplett till närmsta postkontor.

Gamla Sweden/Denmark ville de ha 1795 DANSKA kronor för i Köpenhamn. Lycka till, sa jag!

Anders

Alla GPS'er utan karta spelar i division III.

Alla GPS'er utan karta spelar i division III. Det går inte att jämföra en gps som visar siffor och en track-karta med eventuella poi (points of interest) med en GPS som visar var du är på en kartbild.

En karta i GPS'en lyfter användbarheten med en faktor 100. Om man ska köpa GPS idag tycker jag först att man ska välja kartmaterial och sedan köpa en gps till det kartmaterialet.

Idag finns bra möjligheter att till garmin skapa sitt eget kartmaterial genom att använda gps_mappers programvara. http://gps.chrisb.org/ Programmet är lite krångligt, men väldigt kompetent... Stan svarar snällt på frågor och rättar till problemen som finns.

Jag har en Legend och ångrar att jag inte köpte en Vista. Jag var rädd för den extra strömförbrukningen, men Vista drar ju lika mycket ström som legend då kompassen är avstängd.

Att sälja etrex (gul) och summit fortfarande är lurendrejeri enligt min åsikt.

/Mathias

Batteritider på Vista

Hej irrhjärnor ;-)

Jag har en Vista sedan snart ett år tillbaka, och kan säga att jag har jäkligt kul med den, och är förbluffad över hur mycket den klarar att göra mm.

Jag har den alltid med i bilen då jag reser på jobb i Norge titt som tätt. Då står den fastklämd mot rutan uppe på instrumentpanelen, lättsedd från förarplats.

Jag har laddningsbara batterier, GP 1800 mAh, och de brukar räcka under hela resan som brukar ta ca 10-12 tim. Vistan är på hela tiden och med belysningen på ca 2-5 tim, kompassen avslagen.

Detta kanske kan säga lite om batterilivslängden i praktiken!? Jag är i alla fall nöjd med den.

MVH Tony

Re: Alla GPS'er utan karta spelar i division III.

matbj; sa:
...

Att sälja etrex (gul) och summit fortfarande är lurendrejeri enligt min åsikt.

/Mathias

Vad menar du? Det är väl inte lurendrejeri att sälja något som folk vill ha, om talar om vad det är man säljer. Du får väl acceptera att folk är olika. En del tycker att det är bra med karta i GPS-mottagaren, andra tycker att det är onödigt att betala för denna funktion. Då är det väl bra att alla kan köpa det de vill ha.

Jag vill ha en GPS för att kunna bestämma noggranna koordinater för platser där jag har hittat något intressant. Däremot behöver jag ingen GPS för att hitta vägen för det gör jag själv. Jag vill naturligtvis inte betala för en funktion som jag inte behöver.

Harald

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
rydde Etrex Vista eller Meridian Platinum? Navigering 11
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
mahas Vista Hcx Navigering 1
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
pallo vista hcx Navigering 0
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
olhe Running OziExplorer with Windows Vista Navigering 5
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
salgo60 Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel Navigering 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg