Vista 2.22 och "track log"

Är det någon som tycker att det blev en förbättring i version 2.22, när det gäller visningen av "track log" på kartan? Innan visades alla spår med en lite bredare, grå linje. Nu är det bara sparade spår som visas så, medan det aktuella, ännu inte sparades, visas som en ynklig liten tunn prickad linje.
Jag håller med om att det är en bra idé att man kan se skillnad på sparade och ännu inte sparade spår, men jag vill ju gärna kunna se de senare också!
Som det blev nu, måste man nästan stänga av kartan för att se spåret, och då kan man inte längre se var spåret går, i förhållande till kartan.

För att behålla finessen med olika utseende på sparade och icke sparade spår, tycker jag att de kunde fixa en inställning, där man kan välja det nya eller det tidigare utseendet på icke sparade spår. Eventuellt kan man tänka sig den bredare linjen, men i streckat (hackat?) utförande.

Om du tycker som jag, så klaga på Garmins sida! Då blir det kanske en förbättring till version 2.23.

Om du inte tycker som jag, behöver du inte säga något alls, he-he...

Anders
 
Track-log och kompass...

Har observerat detta med.. och kommer att klaga..

En annan sak jag önskar är att bärings- eller kurspilen är kvar i kompassen även om satelitmotagningen bryts.
Bäringspilen kanske är för mycket begärt, men kurspilen borde kunna ligga kvar (som streckad eller med någon annan "varning").
Visserligen kan man ju komma ihåg kursen själv, men gps´n håller ju reda på allt annat, så varför inte detta också !
 
Stänga av kartan?

Hur stänger man av kartan på en Vista? Om jag avmarkerar "International marine point basemap , Jan 2001" i kartinställningen, händer ingenting. Kartan visas ändå. Hur ska man göra för att "göra rätt"?

Göran
 
Då har du ingen karta laddad!

Om du har kvar Marine Points of Interest, har du antagligen inte laddat in någon karta från MapSource. Marine Points of Interest ersätts av inladdade kartor.
Om du har laddat in kartor från MapSource, kan du stänga av dem och se den basemap som alltid finns i maskinen i stället. Din basemap kan du dock inte stänga av.
Därför märker du ingen skillnad. Marine Points döljer inte basemap, eftersom det är just points, inte yta.
Ladda in något från MetroGuide, så kommer du att upptäcka att det fungerar.

Anders
 
Det lönar sig att klaga!

Enligt Tony Broad på Garmin kommer den aktiva "track-loggen" att återfå sitt tidigare utseende i programversion 2.23.

Tack säger jag.

Anders
 
Men...

..men kurs nålen var det ingen som ville ha! :(
men även detta är passat till ingenjörerna, enl Russ Watts..
Jupp, det lönar sig nog att klaga..
Ska vi klaga på nogranheten också! Garmin kan kanske fixa en WAAS över det Vista täta Sverige !
 
Allting går, eller?

Ha-ha, och jag ska be om en jordglob med bara sydsverige på.
Allvarligt talat, är det någon annan som har fler goda idéer om funktioner som borde finnas? Det måste ju vara sådant som kan fixas utan ändringar i hårdvaran, annars är det ju kört från början.

Medelvärdesbildning av positionen för waypoints, enligt den filosofi som Garmin GPS V har, tycker jag vore bra. Det påverkar ju också noggrannheten, om än bara när man står stilla.

Om vi som är intresserade gnäller i korus ökar naturligtvis chansen att vi blir bönhörda. Just medelvärdesbildningen är en sådan funktion, som man visst kan göra, men kanske inte vill göra, av marknadspolitiska skäl. Ur Garmins synvinkel är det naturligtvis bättre att vi köper nya mottagare. Å andra sidan löper de ju då risken att det blir ett annat fabrikat.

Anders
 
Turistens klagan

Ja, vi måste höja våra röster för att höras...

Anders, förklara lite om medelvärdesbildningen, så man vet vad man ev. ska klaga på! (lugn jag ska inte klaga med en gång!) =)

Det vore ju lite intressant att veta hur många på detta forum som använder Vistan.
Kanske vore det enklast att sammanställa en gemensam "önskelista" och skicka till Garmin tillsammans med en namnlista samt de vanliga aktionerna utanför ambasader, McDonalds m.fl. =)

Jag gjorde förresten misstaget att skicka en fråga till "sales support". Ville veta vilket ID-nummer geocache symbolerna hade. Jag har aldrig möte en mer otrevlig och snorkig attityd från en support.. De bad mig i stort sett att dra dit ingen gps i världen har täckning..
Men den "vanliga supporten" är ju okej..
 
Batteriindikatorn

Jag kommer inte på rak arm ihåg om jag skrivit till Garmin om batteriindikatorn, men jag vill att det ska gå att ställa in att man har 1.2 Voltsbatterier och på det viset bättre ha koll på hur mycket ”kräm” man har kvar.

Beträffande försäljning är det så att nöjda kunder är bästa reklamen. Jag borde ha royalty från Sportmanship för alla som på min inrådan köpt en Garmin GPS.

Per Brune / inne på sin 3:de Garmin
 
Jämför med GPS V

Tanka hem manualen till en Garmin GPS V.

På sidan 25 beskrivs medelvärdesbildningen. När man vill spara en waypoint, får man upp en ruta, där det står hur många samplingar som gjorts, och vilken noggrannhet detta medför. Det är bara att vänta tills noggrannheten blir tillräckligt bra eller tills tålamodet tryter, vilket som nu kommer först.
Detta fungerar naturligtvis bara när man står stilla. Annars är det ju ingen mening att bilda något medelvärde.

På sidan 55 i samma dokument kan man se att i den grunkan finns det en inställning i systemmenyn där man anger vilken typ av batterier som sitter i. Alkaliska eller litium i detta fallet, men det borde ju gå bra att ordna NiMH också.
Dessutom har GPS V en timer, som visar hur länge den har varit spänningssatt, dvs hur länge batterierna har suttit i. Men det vill kanske inte Garmin lägga in i eTrex, som har omvittnat lätt för att tappa kontakten med batterierna vid stötar, på grund av de klena fjädrarna i batterifacket.

När jag skaffade min Vista var vi fyra stycken som köpte samtidigt, så det kan vi ju börja med att räkna in. Men det ska klart vara under en egen rubrik, om vi ska göra en sådan "folkräkning".

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BD Track & vista Navigering 1
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
mahas Vista Hcx Navigering 1
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
pallo vista hcx Navigering 0
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
olhe Running OziExplorer with Windows Vista Navigering 5
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
salgo60 Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel Navigering 6
apersson850 Uppdatering för Legend C/Vista C Navigering 0

Liknande trådar