Visakortet???

Ska ut i europa ( Polen-Tyskland-Belgien-Holland ) på en cykelresa 2002-3. Funderar på om det är bra att ha med kortet och undvika kontanter. Men frågan är om det är lika bra utomlands som i Sverige att ta ut pengar och betala i affärer?

Vilka erfarenheter har ni om detta lilla platta kortet som ligger i plånboken?

Och vilka erfarenheter har ni av sedlarna och mynten som ligger och skramlar i fickan?

Dan Hansen

Låter kul att ge sig ut i Europa och cykla, jag skulle rekommendera att ha med kortet och en reserv med lite kontanter (smidigt att ha med sig en valuta till tysklan, belgien och holland-euro). Det är nämligen inte så kul att komma helt utmattad till en liten by och gå in i lantaffären för att handla lite mat bara för att upptäcka att de ej tar kort, då står man där och försöker byta till sig något ätbart mot favorit fickkniven eller liknande.

Med kortet klarar man sig på många ställen men lite extra kontanter skulle inte jag ge mig iväg utan.. Och se till att ha med ett nummer så att du kan spärra ditt kort ifall det skulle försvinna. Det tar inte lång tid för någon att rensa ett konto, har en kompis som blev av med 19000 sek i spanien, uttaget hade gjorts inom en haltimme från det att han blev av med kortet.

Lycka till med planeringen av din resa!

Må väl

Stefan

Kort

OK kort går bra hela vägen men du måste planera i Polen! Kontanter är ruskigt bra ersättning för kort!
Pengaran är runda och går åt med en ruskigare fart än kortbetalningen är min erfarenhet, men det är klart att besök i svenska sportaffärer räknas inte dit!

Go Tur

Johan K

Kolla in VISA-Travel Money som en backupvariant. Där kan du sätta in pengar och sen funkar det som ett Minutenkort UTAN uttagsavgifter i de flesta uttagsautomater. Fördelen är att om du blir av med kortet går det inte att rensa (du har bara PIN-kod) och kan alltså inte betala i affärer. Men fördelen som jag ser det är att du slipper göra STORA kontantuttag längs vägen då du inte behöver bry dig om uttagsavgifterna. Du kan ha dubbla kort vilket innebär att du kan gömma undan ett för extra nödfallssituationer (all din pckning och cykel blir stulna) Kolla:

http://www.international.visa.com/ps/products/vtravelmoney/

En liten bunt sedlar i landets valuta är ju som sagt inte fel. Vi må vara vana vid teknik här hemma med du kommer säkert ta dig till ställen där banken är stängd, uttagsautomaterna inte funkar och där igen vill veta av dina tyska mark/dollars utan bara vill ha "riktiga pengar" :)

Lycka till på cyklingen!

Inga problem med kort

Min erfarenhet är att kort fungerar lika bra utomlands som i Sverige. I somras var jag bl a i Slovakien och Polen och förväntade mig att det skulle bli svårt att använda kortet, men det fungerade i minsta lilla by. Det är ju ändå inte fel att ha lite kontanter (bankomater kan ju vara ur funktion) men några större mängder tycker jag inte behövs.

Jag kan rekommendera Skandiabankens kort, som inte tar någon avgift för kontantuttag i utlandet.

Re: Inga problem med kort

roble; sa:
Jag kan rekommendera Skandiabankens kort, som inte tar någon avgift för kontantuttag i utlandet.

Ja, det är ju bra, smidigt med Internetöverföringar också. Men ett internationellt uttagskort kostar 175 vilket man i och för sig kan tjäna in på 6-7 uttag (jämfört med ett vanligt VISA-kort) VISA-Travelmoneykortet tar ut 1-2% på beloppen så det är ju inte heller "gratis" men fördelen som jag ser det är att man kan ha ändå upp till 8 st kort kopplat till samma buffert. Att tejpa fast ett kort på ett dolt ställe kan ju vara bra om man råkar ut för något uförutsett.

Kortköp i tyskland

Hej!

Min erfarenhet av tyskland är att euro card accepteras i mycket större utsträckning än visa kortet.
En annan sak är att man aldrig (även pa banker)!! kollar legitimation när du gör ett kortköp. Pa sin höjd (ungefär vid var 5:e kortköp händer det mig)kollar dom om din underskrift överensstämmer med din namnteckning pa kortet. Alltsa, hall hart i kortet.

/stefan

Visa i Tyskland

Visa funkar dåligt i Tyskland. I stort sett är det bara bensinmackar, Hennes & Maurits och några till som tar kort. Ingen av de säker 15 matvaruaffärer som jag besökte i sommras tog kort. Däremot funkar det i nästan alla uttagsautomater.

Var ute och folkabussade i somras. Jag och brorsan hade med oss kort och internetbankdosa. Tanken var att inte ha så himla mycket stålar på kortet om det skulle tappas bort, och göra överföringar till kortkontot via internet vid behov. Funkade bra ända tills brorsans dosa gick sönder. Telefonbank är en bra backup.

Det kostar inget att använda kort utomlands på affärer. Gör det så mycket som möjligt där det känns tryggt.

Go tur!

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg