Vintrig låglandstur med dottern i mellansverige

Hej!

Tänkte gå en låglands vintertur med min dotter med en övernattning. Platsen Sörmland, Östergötland, Småland borde passa. Tänkte en sträcka på ca 15km ut och 15km tillbaka. Kanske finns det en rundslinga på 30 km. Jag hoppas på ett vindskydd men annars tältar vi. En sträcka med mycket stig och skog med någon sjö vid övernattningen är fint.

Jag är mycket tacksam för tips.
 
Sörmlandsleden

Hej!

Kan rekommendera Sörmlandsleden varmt. Har själv vandrat den vintertid och oftast går det bra att ta sig fram eftersom vi här nere aldrig får tillräckligt med snö. Har en kamrat som försökte åka skidor hela sträckan en vinter, det gick så där. Det finns många sträckor som är just den längden som du söker, de flesta börjar och slutar vid en busstation eller tågstation så det är lätt att ta sig dit. En sträcka som är min favorit är den längs med Marvikarna vid Åkers Styckebruk. Dramatisk natur, historiskt intressant och vindskydd med jämna mellanrum. Läs mera på http://www.sormlandsleden.se eller maila mig.

MVH Karolina P
 
Hej

Jag söker en vandringspartner. Eftersom jag vandrat en del själv under åren söker jag en vandringspartner. Jag gör allt ifrån kortare dagsutflykter på tex sörmlandsleden eller upplandsleden, till enveckas turer i fjällen. Ibland kan jag ta en tur över helgen bara. Jag åker även gärna långfärdsskridskor, turskidor mm. Du behöver inte vara jättevan. Det viktiga är att du tycker det är kul och har viljan. Det blir som det blir. Det viktigaste är att det är trevligt.
 
Bohusleden, Ström vid Lilla Edet

En mycket fin väg att gå är från Ström, Lilla Edet och till Romelanda (ca 30 km). Det finns väldigt fina vindskydd utefter vägen. Karta över Bohusleden finns att köpa b.la på Turistbyrån i GBG (ligger vid kopparmärra, kungsportsplatsen)

God Tur!

B
 
Passa på att utnyttja de stabila sjöisarna som ligger nu. Det brukar också vara utmärkt skidföre på sjöar och vandrar man så är snön betydligt mera ihoppackad på sjöar. Man kan både följa stranden och besöka öar som annars kan vara svåra att nå.



Mellansverige ligger nog snarare runt Östersund!