Vinterutrustning för vintercampingturer

Nu börjar det närma sig vintercampingsäsongen, och jag har laddat ordentligt för att inte frysa. Min utrustning är anpassad för att helt enkelt traska iväg till skogs och tillbringa ett dygn i skogen. Det här är alltså inget för vandrare som ska gå långt. Däremot är utrustningen tillpassad så den ska uppfylla följande kriterium:

* Utrustningen ska kunna stå emot glödsprätt och vara mycket slittålig
* Den får inte kosta en förmögenhet
* I ganska stillasittande tillstånd ska utrustningen klara ett dygn i -25.

Så här ser ser ut i dagsläget (jag struntar i vikten):

Kroppen:
Fötter: Merinoullstrumpor, merinoullraggsockar, filtladdar, Luddan filtkängor (specialsydda)
Ben: Ullunderställsbyxor, fodrade bävernylonbyxor
Överkropp: Merinoull t-shirt, ulltröja Woolpower 400 grams, fiberpältröja, M90 förstärkningsjacka (med huva).
Händer: Handledsvärmare,Filtade vantar, M90 skalvantar.
Huvud: Ullmössa merinoull

Sovplats:
Hängmatta: Warbonnet blackbird 1.1 double layer
Underquilt: UK-hammocks 100 gram extra dun, fullängds-UQ
Underlag:Radiant Double bubble pad
Tarp: Hennessy Hammock Hex Tarp
Sovsäck: Carinthia Defence 4
Sovsäck: MMSS yttersäck
Sovsäcksöverdrag: MMSS GoreTex-överdrag

Jag tar gärna emot synpunkter på nedanstående. Vad är bra? Vad behöver förbättras?

Huvud mössa ull stickad föreslås bytas mot följande kombo.
För aktiviter, gå, gräva, rigga stickad yllemössa.
För statisk aktivitet laga mat, sitta och sova, yllebalclava och vindtät vintermössa (FMs i tillräckligt stor storlek är bra men Sibirisk pälsmössa är bättre.) med öron, nack och pannlappar, fodrad. Jo det blir 3 mössor.

Sittunderlag stora nog att kunna sitta på med komarock på.

Yllehalsduk såg jag inte till men jag gillar min skarpt när det behövs, lång nog att kunna brukas som njurvärmare när det blir kallt.

I ryggsäcken ett regnställ för snöarbeten, komplett med grävpåsar.
Ett tunnt helställ att ta på under skalstället för att få ett luftlager till.

Vid kallvinter föredrar jag högskurna yllebyxor, 58, Marinens eller liknande.
go tur

Bra tips! En halsduk får nog införskaffas. Balaklava modell Woolpower 400gr också. Sen det där med mössa. Jo, jag inser också att flera olika mössor kan vara klokt. Men sen är det ju huva på komarocken också, icke att förglömma.

Med tilläggen ovan av mössor och halsduk ska det här klara en vintertur med isfiske eller liknande.
Vid aktivitet går det ju skala av lager, bara man har extra plats i ryggsäcken för det.

Komarockens huva är det tagen höjd för. Den är bra men väl stor, då komarocken är skuren för att man har hjälm på huvudet. Det har jag sällan som civilist.
Stora sittlappar är det som saknas i de flestas vinterpackning, iförd komarock behöver man större än den normala A4an.
Go tur

Komarockens huva är väldigt skön på morgonen, när det är snöigt. Då kan man dra över den även om man har en riktigt stor mössa och få extra skydd mot blasket som ofta faller från skyn i göteborgsområdet.

Jag skulle rekommendera mössa med någon form av windstopper.
Halsduk i ylle skulle jag nog inte ta med, utan hellre en buff.
Balaclava rekommenderas för att sova med eller förstärka vid blåsiga dagar.
Ansiktsskydd och stora goggles/skidglasögon.
Meroninätbrynja är skönt att ha närmast kroppen.
Ser inget om kalsonger, men syntetiskt/ylle. Finns med windstopper, kan rekommenderas.

Med vänlig hälsning /Joel

Skälet till att själva underställsdelen av min utrustning är så vagt beskriven är på grund av att jag lider av psoriasis, och tighta underställ är svårt att ens formulera med text. I dagsläget försöker jag använda lätt åtsittande fleeceunderställ för att kunna komma åt att klia när det behövs. Det är inte optimalt värmemässigt, men samtidigt gör det tillvaron lite drägligare när det börjar klia riktigt ordentligt. Nätunderställ i merino kanske skulle kunna funka i och för sig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg