Planerar att göra en vintertur i Rapadalen med start och stopp i Saltoluokta. Eftersom den kommer att gå lite utanför lederna så tänkte jag inte göra turen själv utan hoppas att någon annan här på utsidan känner för att hänga med. Tältning gäller då det inte finns stugor förens i slutet av turen.
Tänkte ta 2 veckors semester så man kan stanna någon dag om vädret inte vill eller att utsikten är så fin att man vill göra dagstur i området. 8 dagars skidåkning och så dit och hem övernattning i max 2 stugor och en station
Mars månad är nog en snösäker tid och dagarna är lite lite längre än nu. Kostnaden blir vad man själv gör den till, resa mat och stug/stationsboende. Saknar man någon utrustning kan man hyra i Saltoluokta men jag tror inte detta är en förstatur om man aldrig har vintertältat.
Start i Saltoluokta skida över Pietsaure slå läger nedanför Slugga
Vidare söderut mot nästa lägerplats nedanför Vuojnesskajdde.
Nästa lägerplats blir i skuggan av Ålkatj.
Fortsätta dalen söder mot Rapadalen, Lägerplats efter Sarvesvagge.
Nästa lägerplats Lulet Spadnek.
Sikta mot Nammasj och första stugan Aktse.
Följa leden mot Sitojaure.
Sista dagen mot Saltoluokta.
Hoppas någon vill hänga med!
Outdoor Lapland har färdiga turer där men det var i dyraste laget.
Som medlem i friluftsfrämjandet har man rabatt hos SJ.
Tänkte ta 2 veckors semester så man kan stanna någon dag om vädret inte vill eller att utsikten är så fin att man vill göra dagstur i området. 8 dagars skidåkning och så dit och hem övernattning i max 2 stugor och en station
Mars månad är nog en snösäker tid och dagarna är lite lite längre än nu. Kostnaden blir vad man själv gör den till, resa mat och stug/stationsboende. Saknar man någon utrustning kan man hyra i Saltoluokta men jag tror inte detta är en förstatur om man aldrig har vintertältat.
Start i Saltoluokta skida över Pietsaure slå läger nedanför Slugga
Vidare söderut mot nästa lägerplats nedanför Vuojnesskajdde.
Nästa lägerplats blir i skuggan av Ålkatj.
Fortsätta dalen söder mot Rapadalen, Lägerplats efter Sarvesvagge.
Nästa lägerplats Lulet Spadnek.
Sikta mot Nammasj och första stugan Aktse.
Följa leden mot Sitojaure.
Sista dagen mot Saltoluokta.
Hoppas någon vill hänga med!
Outdoor Lapland har färdiga turer där men det var i dyraste laget.
Som medlem i friluftsfrämjandet har man rabatt hos SJ.