Vinterträning

Är ingen kajakatlet som slänger mig ut bland isblock och noll gradigt vatten.

Skulle behöva lite råd om bra övningar på gymet för att underlätta sommarens paddling.

Alla tips och länkar är välkomna!
 
ALL gymträning kommer att göra dig bättre i kanoten.. Tyvärr så gör 99% av alla på gymen det mesta fel och i många fall mer skada än nytta.. det skadar aldrig att be om instruktörshjälp, det e betydligt bättre än Norska filmsnuttar.. Som den gamla devisen säger, du kan inte lära karate från en bok..

(om man tittar på elit-kanotister så ska du undvika all benträning, dom i världsklassen ser ut som seriefigurer... grov överkropp och tändsticksben.. vet nog ingen annan idrott var dom är så ojämt tränade)
 
-Patric-; sa:
(om man tittar på elit-kanotister så ska du undvika all benträning, dom i världsklassen ser ut som seriefigurer... grov överkropp och tändsticksben.. vet nog ingen annan idrott var dom är så ojämt tränade)

Förutfattad mening. Många elitkanotister åker rullskidor och längdskidor. T.ex. Knut Holman brukade placera sig bland topp 20 i Vasaloppet under den tid han var elitkanotist. Eirik Verås Larsen är också duktig skidåkare. De brukar vara duktiga löpare, även om inte i elitklass så i god motionsklass.
Så nog tränare de benen, men inte lika hårt som utförsåkare. Förtusan, de trycker ju sönder fotstöd ibland, så nog har de kraft i benen.
 
I samband med instruktion på Friskis & Svettis styrketräning frågade jag efter övningar speciellt för paddling. Instruktören tog med sig frågan till en utbildning de hade och återkom med följande övning:
Utgå från sittande rodd i maskin. Vrid över höger ben till vänster sida så att du får en liten vridning. Använd endast höger arm, drag till höften, fullfölj med ryggvridning medurs. Motsvarande med vänster hand/sida.
Det är inte lätt att beskriva en övning med ord, hoppas detta blev klart. När jag gör övningen känns det som att jag använder ”paddelmusklerna”.
Lycka till!
 
-Patric-; sa:
(om man tittar på elit-kanotister så ska du undvika all benträning, dom i världsklassen ser ut som seriefigurer... grov överkropp och tändsticksben.. vet nog ingen annan idrott var dom är så ojämt tränade)

Har du träffat en skridskoåkare någon gång?

Vi tränar visst ben men benstyrka kommer aldrig bli begränsande även om den mesta kraften kommer därifrån. Efterssom den svaga punkten är bålen som all kraft måste gå igenom för att kunna överföras till paddeln. Benen är utmärkta att använda för konditionsträning.
 
Anders paddlar; sa:
I samband med instruktion på Friskis & Svettis styrketräning frågade jag efter övningar speciellt för paddling. Instruktören tog med sig frågan till en utbildning de hade och återkom med följande övning:
Utgå från sittande rodd i maskin. Vrid över höger ben till vänster sida så att du får en liten vridning. Använd endast höger arm, drag till höften, fullfölj med ryggvridning medurs. Motsvarande med vänster hand/sida.
Det är inte lätt att beskriva en övning med ord, hoppas detta blev klart. När jag gör övningen känns det som att jag använder ”paddelmusklerna”.
Lycka till!

Det kallas enarmsdrag och är en bra övning som ligger väldigt nära paddeldraget och är bra att köra men det är långt ifrån det enda du bör köra. Normalt kör man detta som uthållighetsstyrka och då Kallas den Magnar. Sedan finns varianten där man har ett paddelskaft och gör en ensidig paddelrörelse och den Kallas helga (namngivna av Einar Rasmussen som gjort ritningar för att bygga maskiner för dessa övningar av trä.All bålstabilitet är bra. Andra bra övningar är bland annat Bänkpress, Axelpress, Axelflys, Innåt och utåt axelrotation, Liggande/sittande/stående rodd, Latsdrag, Dips, Frivändningar och stångtvist.
 
Siven; sa:
Har du träffat en skridskoåkare någon gång?

Vi tränar visst ben men benstyrka kommer aldrig bli begränsande även om den mesta kraften kommer därifrån. Efterssom den svaga punkten är bålen som all kraft måste gå igenom för att kunna överföras till paddeln. Benen är utmärkta att använda för konditionsträning.

nää.. inte sådan som inte lirar hockey.. det e så, inom vissa idrotter så är konkurensen inte så hög att det krävs komplett geonomtränade atleter, se på fotboll, världens sämst tränade idrottsmän..

har själv paddlat en hel del.. benen används inte speciellt mycket vid paddling, inte att jag säger att dom inte behövs jag ville bara påpeka för frågeställaren att även just benträning är viktigt för all idrott.. man skall inte träna ensidigt för då kommer skador och liknande snabbt.. faktum är att benträning skulle göra underverk för paddlingsvärlden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robertholmstrom Vinterträning? Paddling allmänt 9

Liknande trådar