Vintertältning

Jag tyckte Aktot var bra den enda natt förra vårvintern jag sov ute.Ingen kondens,det blåste måttligt.Få minusgrader.
Kommer inte ihåg vad jag satte ner för pinnar till golvringrana;hade snöpinnar och stavar/skidor;men om snöpinnarna gick ned i ringarna minns jag inte.
Downmat var bra;jag är ju så kort så jag behöver inte ha huvudet nära kortändan precis.

Downmat var bra;jag är ju så kort så jag behöver inte ha huvudet nära kortändan precis.

Det slog mej att jag har nog inte varit ute med Aktot sen jag fick min downmat. Fastän jag är en bra bit längre än du är så har jag gott om plats på längden i Aktot, tror det ska funka bra med tjockare liggunderlag också.

BM

Jag har aldrig riktigt förstått att en del tycker det är ok att ta granris från levande trän, speciellt i trafikerade trakter eller ännu värre från fjällbjörk. Det är ingen vacker syn. Ok i en överlevnadssituation. Tycker spårlös färdsel är en bra filosofi.

halå jag har ett tipps som jag inte läste här tror jag det är att altid ha en liten snabtorkande handuk 50*50 cm eller en vetex duk att torka av kondensen på morgonen.
lite mek och pil men mycket betre än att få snö över alt om man råkar röra iner tältet;)

halå jag har ett tipps som jag inte läste här tror jag det är att altid ha en liten snabtorkande handuk 50*50 cm eller en vetex duk att torka av kondensen på morgonen.
lite mek och pil men mycket betre än att få snö över alt om man råkar röra iner tältet;)

Det var inte mycket till vinter om kondensen är blöt på morgonen..

hahah nä det var inte det jag menade. jag menade att kondensen som fryset fast på iner tältet ramlar av när man råkar komma i kontakt med iner tältet och smälter på sov säcken med mera.
plus att man inte har en massa kondens / "snö" som liger kvar i iner tältet när man packar ner det, så på de viset kan kan ha ett tort och snö frit iner tält i flera vekor

ps. även om det är -20 där utte så har det en tendens att bli runt + -0 i iner tälttet när man lagar frukost eller om man är två st som är där och börjar röra sig på mårgonen när man klär på sig och packa. det brukar det altid bli för mig o av sät om det är -5 som -25.
hopas att deta var lite tydligare haha :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg