Vintertälta, sova under bar himmel?

  • Trådstartare urban.norstrom@boliden.se (Urban)
  • Start datum

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Jag skall ut och sova under bar himmel för första gången. Nu är det vinter (-20) och jag funderar därmed om någon har några bra tips att dela med sig. Ta av sig eller behålla kläderna på i sovsäcken? Alla tips för att gör denna först upplevelse så bra som möjligt är välkommna.


Vidare har jag en liten fundering som kanske faller på min oerfarenhet. Om jag har både dunjacka och dunbyxor kan jag då använda min -10 säck på vintern? Det går ju att krypa ner men dungrejorna i säcken?! Detta borde väl göra att det är trevligare att både lägga sig på kvällen och kliva upp på morgonen?


/Urban.
 
Dunställ går bra.

Hej,


du kan mycket väl sova i din sovsäck med dunkläder och därmed klara lägre temperaturer - enligt min erfarenhet fungerar flerlagersprincipen lika bra inuti som utanför sovsäcken. Allt som du tar med in i sovsäcken måste dock vara torrt, annars kommer värmen att ledas bort av fukten.


/J.
 

masbut95@student.umu.se (Magnus)

Gäst
Fler tips

1. Ta av sig eller behålla kläderna på i sovsäcken?
Beror på hur stor säcken är - luft isolerar - om det blir trångt i säcken kan det bli kallare.


2. Om jag har både dunjacka och dunbyxor kan jag då använda min -10 säck på vintern? Omöjligt att ge ett bra svar på.
Tempertur gränsen är mycket person beroende.Jag kan t.ex. referera en vän. Jag sov i vindskydd med öppen eld (-27) utan sovsäcke och liggunderlag men med mycke kläder över och under mig samt ett rejält underställ. Under mig hade jag också ca. 20cm granris och på ena sidan en kompis. Jag sov ganska gott. Vår vän försökte dock sova i en grop under öppen himmel en bit bort för att testa sin nya -35 graders dunsäck. Han sade flera gånger den natten att han frös för dj-ligt och spendeade största delen natten vid elden.
Vissa fabrikat är väldigt optimistiska och säcken skick påverkar också komforttemperatur.


Tips!


Lägg dunkjackan över bålen ovan på sovsäcken istället för att ta på dig den. Dra en stor säck (köp eller sy) runt sovsäcken. Säcken bör vara eller behandlas så att den inte suger upp fukt.


Marken kyler: Använd dubbla liggunderlag. Använder du Thermarest eller dyligt använd ett vanligt närmast marken. Ligg tätt tillsammans med ev. kompisar/vänner.


Värmeförlust via strålnings: Himmlen är stor, mörk och kall - du minskar värmeförusten t.ex. genom att sova i ett vinskydd med tak eller under en gran.


Värmeförlust pga luftströmmar: luftströmmar kring din säck ökar värmeförlusten. sov i ett vindskyddat läge och helst i vindskydd.


Minska exponerad yta: sov tätt tillsammans med ev. kompisar/vänner.


Ät varm mat innan du går och lägger dig och ät innan du stiger upp.


Sov i en rejäl mössa, gärna i kombination med en balkava. Använd två lager underställ. Fleece kläder och ett ylle underställ eller två lager ylle. Obs! Superunderställ är oftast konstruerade för att transportera bort fukt snarare än att värma.


Sov inte med skorna utan använd rejäla sockar.


Lycka till,


PS. Berätta gärna om dina erfarenheter efteråt.
 

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Lite tips om vintercamping

Om turen skall gå i skogslandet rekomenderar jag vindskydd av pressenning och att planera för eld. På vintern finns det gott om torr ved, då frosten torkar. Om man tar försiktigt, tex bryter av torrgrenar en bit från stammen istället för att såga, lämnar man inga spår som ser onaturliga ut. Givetvis skall man inte skala ett träd på döda grenar. Har man kort transportväg och en kort tur kan man ju ta med sig. Planera för morgonens eld kvällen före med färdig ved inkl tändved. Förvaras skyddat då är det bara att lägga på eldplatsen och tända.


På kvällen, efter anstängande aktivitet, hänger man upp fuktiga/svettiga kläder runt elden och torkar dem. Byt till torra sockor i lägret och se till att torka de blöta, så de är torra nästa kväll.


I sovsäcken skall man inte ha blöta kläder. Fukten tränger in i säcken och försämrar isoleringsförmågan. Om man försöker att hålla sig torr behövs mindre torkning. I sovsäcken kan man ha ett underställ och eventuellt en lakanspåse. Man skall definitivt inte sova med alla kläder på. Då har sovsäcken nästan ingen effekt. I stället bör du komplettera med en sommarsäck. En billig går bra. Tillsammans klarar de neråt -25/-30. Ibland har jag ylletröjan runt fötterna, eftersom det kan vara kallt i början, när säcken är -20. Kängorna skall aldrig ner i säcken. Torka dom det sista du gör och förvara dem skyddat att inte snö kommer ner i dem över natten. Långskaftade kängor skaft i skaft. Akta de varma nytorkade kängorna för snö, annars blir de blöta igen. Överhuvudtaget gäller det att låta utrustningen vara så kall som möjligt. Då smälter inte den snö som kommer på den och det är bara att borsta bort. På morgonnen är kängorna frusna och stela. Det är det enda riktigt obehagliga med vinterkamping att stoppa fötterna från varm sovsäck till kalla kängor. Om man turas om att stiga upp först och den gör eld och värmer de andras kängor är det inte så farligt.


På kvällen ser man till att all utrustning är under tak och skidorna står upp. Om det faller snö under natten kan utrustning annars försvinna. Är man långt bort kan det vara livsfarligt. Planera i tid. Morgondagen förbereds alltid kvällen innan, då utnyttjas de ljusa timmarna bäst och man kommer fort iväg.


Reglerna för ett behagligt friluftsliv är att hålla sig torr, varm och mätt. Dessa parametrar hänger ihop i allra högsta grad. Är man inte det ena är man sällan något av de andra heller. Att hålla sig torr innebär att reglera klädseln att man inte svettas för mycket. Om man är hungrig eller törstig fryser man. Ät något strax före läggdags. Tänk på att energibehovet ökar avsevärt på vintern. Grovt bröd och fettrik mat rekomenderas. Vätskeballansen är ett problem på vintern, då i princip all vatten måste smältas. Undvik vätskedrivande drycker, som kaffe och te på långa ansträngande turer. Utspädd blåbärssoppa, nyponsoppa är bättre. Drick mer än du tror. Vätskebrist kan leda till yrsel, frossa, okoncentrerat beteende och i värsta fall cirkulationssvikt, svimning och död.


En lägerplats på vintern kräver mycket arbete. Planera för läger i tid. Ha snabba kolhydrater till hands. Om man skall bygga ett vindskydd av en pressenning behövs bara två långa (10m) rep. Hitta två träd med 3-4m mellan och fritt på båda sidor om den linjen. Försök att uppskatta vindriktning, var snön kommer ifrån om det skulle börja snöa, det är sovsidan. Platta till snön på sovsidan med skidorna. På andra sidan grävs en stor! grop, ner till marken. Detta blir kök, vardagsrum, torkrum mm. Lägg ett par skidor som stöd ovan på snökanten mellan sovrum och kök. Dessa kan man sedan sitta på. Lägg ett lager granris över sovplatsen. Spänn upp pressenningen. Om man gör en ögla av repet, stoppar igenom öljetten i presenningen och låser med en kvist slipper man trä repet genom öljetterna. Då går det också snabbare att bryta lägret. Ha en organiserad lägerplats utan utspridda prylar då flyter allt lättare. Njut och var glada. Man lever ganska tätt i lägergropen så man måste hålla humöret uppe. En liten wiskyplunta är väl på plats, dock ej i större kvantiteter.


Allt detta kan verka lite präktigt, men steget från mild sommar till midvinter är stort. Om man gör bort sig rejält lämnar naturen ingen pardon. På sommaren tar man sig lättare hem, även i blött och fruset tillstånd. Allting handlar egentligen bara om att använda sitt sunda förnuft och tänka efter före. Det är bra om alla i gruppen inte är nybörjare.


Vid ytterligare frågor: anders.villumsen@swipnet.se


Lycka till och god tur.
Anders Villumsen
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Det gick ju fint!

Det var en del fina tips. Tack!


Vi var ute och sov förra helgen. Det gick fint med dubbla sovsäckar. Min egen, en carinthia med komfort -10 grader, och en lånad säck. Den lånade är en gammal (20 år) norsk säck kallad "Alaska". Den har syntetfyllning i botten och dun i resten av säcken utan krage. Någon som hört talas om denna säck och dess prestanda? Vi hade ca: -25 grader och hittade en mycker bra gran där grenarna växt ända ner till marken och bildade därmed en "kåta" grenarna var dessutom täckta med is och snö. 10 cm ris i botten samt Term-A-rest 3,8 cm blev utmärkt underlag. Jag sov i ett tunt ullunderställ samt ett ställ i microfleece och raggsockar det var dock på gränsen för mig. Min tjej hade lite mer kläder på sig samt ett mycket enkelt sovsäcksöverdrag vilket gjorde att hon sov mycket bra. Hon är annars betydligt mer frusen av sig än vad jag är.


Vi hade en stuga alldeles i närheten som säkerhet. Vilket känndes skönt så här första gången och det var en bra erfarenhet när det är många små detaljer som man inte har en aning om första gången. DEt värsta ar att komma upp på morgonen. Jag hade ett par skor "snowpower" vilka egentligen används av snöskoterfolket. Dem gick ju inte att ha i sovsäcken så jag fick bokstavligen hoppa ner fötterna i skorna på morgonen, uu... så kallt. En erfarenhet att lära är väl att ha skor där innerskon går att ta lös och förvara den i säck under natten.


Det var rätt bra att samla ihop risbädden just innan man skulle gå och lägga sig så fick man ju upp lite värme i kroppen vilket gjorde att det inte var så hemskt att ta av sig ytterkläderna för att krypa in i säcken.


Det var i alla fall en bra förövning, vilken jag rekomenderar alla som är nybörjare att göra, inför kommande fjällturer.


/Urban.


Ps. vi förlovade oss den kvällen vilket förhöjde stämningen ytterligare Ds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Struensee Vintertälta i plusgrader, slaskkaos? Bo och sova 5
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
brigas vintertälta-planer i påsk Bo och sova 3
x-treme Att Vintertälta Bo och sova 1
Snödrivan Sova under bar himmel Bo och sova 0
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11

Liknande trådar