Vintertälta men är frusen om fötterna

Hej!
Tänkte vintertälta och undrar va jag ska göra för att ha varma och goa fötter, vill ogärna frysa tårna av mig!

Ska ha ett par telispjäxor i läder men de kan ju bli ganska kalla efter en stunds kringpromenerande runt tältet. Nån som har några tips? Jag är inte så intresserad av att köpa några expeditionsgrejjer för flera tusen utan om det finns nåt billigare alternativ. Har för mig att jag sett förslag här på forumet att man kan sy egna bivackskor...
 
Menar du i tältet/sovsäcken eller dagtid?

I sovsäcken har jag aldrig haft problem med kalla fötter. Är man ovanligt frusen om fötterna tror jag ett par rejäla fluffiga raggsockor kan räcka långt.

Det problem jag haft är att pjäxorna är ruggigt kalla när man tar på sig dem på morgonen. Hur man löser det på ett vettigt sätt med skinnpjäxor vet jag inte. En pjäxa med löstagbar innersko, som kan ligga i sovsäcken på natten, är säkert bra, men dyrt.

Vet att vissa använder "skoöverdrag" vid bivackgrävning och dylikt. Har aldrig haft det själv, eftersom jag alltid bott i tält och därmed inte behövt stå och trampa utan skidor några längre stunder. Såna överdrag bör vara enkla att sy själv, passformen är ju inte så kritisk.
 
Kalla pjäxor, näh!

Jag brukar ta pjäxorna med mig i sovsäcken. Borsta av dem noga, lägg dem i en plastkasse utan att knyta igen den och sedan ner i sovsäcken. Då är pjäxorna varma och mjuka när du skall ta på dem på morgonen, har funkat för mig i över 30 år.

/p-a
[Ändrat av asp 2007-02-26 kl 21:12]
 
Tips 1:
Billig bivack-/tältsko för den som inte har råd med expeditionprylar: ett par hederliga snowjogging. De är lätta och ganska varma. Så klart fuktkänsliga men det är de flesta bivackskor.

Tips 2:
kör med fuktspärr i pjäxorna. Dvs en plastpåse mellan sockarna och pjäxan. Visst, foten blir blöt under dagen, men när du kommer fram på kvällen så kan du byta strumpor och har ett par snustorra pjäxor (såvida de inte har blivit blöta av blötsnö utifrån förstås). Och du slipper ofoget med pjäxor i sovsäcken.
 
Lägersko av renskinn

Det finns ingen varmare och bättre lägersko än bällingskon, handsydd sko av renens benskinn med en liten vipp längst ut på foten. Den är värd sin vikt i guld men väger nästan ingenting och tar ingen plats i packningen.
I skidpjäxorna brukar jag stoppa ner torky hushållspapper som absorberar fukt på ett bra sätt. Det funkar ganska bra men jag ska def prova att sova med skorna i säcken. Värt ett försök!
 
Bällingar

Håller med Vittra, finns inget bättre än torra raggsockar och bällingar på fötterna. Är det dessutom torr, kall snö så de inte blir fuktiga kan man ha dem på sig i sovsäcken oxå som extra förstärkning!

/p-a
 
små tankar

Jag har "grävpåsar" över pjäxorna så att jag inte blöter/kyler ner dem så mycket när jag kliver runt i snön. Alltså när jag inte har skidorna på. ;)

Sen gillar jag (och andra frusna som jag har haft med mig) min dunsockar. Skönt i sovsäcken, eller bara på lunchen om man vill torka pjäxorna lite. Eller om man fryser när man sitter stilla en paus.

Pjäxor i soffsäck, jovars. Helst om man kan ta loss innerpjäxan. Jag vet folk (jag med kanske, minns inte) som har haft hela pjäxan (duktigt avborstad!) i sovsäcken. Bökigt. Men det kan fungera bra.

Men ett annat tips är koka upp hela termosen på kvällen. Man dricker sitt morgonte i sovsäcken. Medans man häller upp resten av det varma vattnet i en halvliters merflaska som man stoppar ner ett par minuter i varje kall pjäxa innan man dricker vattnet ljummet.

Det finns många sätt... ;)

Byt sockar och håll fötterna rena med våtservet om du svettas...

// Patric
 

avslutad210712

Gäst
Har ett par läder-pjäxor med membran (alpina bc 1600) och jag tror att problemet ligger i att lädret och polstringen blir blöta utifrån framförallt när jag står utan skidor i snön. Om sedan mina fötter är hur torra som helst är ingen glädje när pjäxan är iskall och sternhård att ta på sig på morgonen. Så i år tänker jag testa med ett par damasker som har en gummidel längst ner som gör att jag helt enkelt täcker in hela pjäxan förutom plastsulan. Jag valde Berghaus Yeti Extrem som är lite svåra att få tag på i Sverige så jag beställde från England vilket tog mindre än en vecka hemlevererat till dörren. Finns andra alternativ som är lättare att få tag på i Sverige.

Kan säga att efter att ha monterat på damaskerna på två par pjäxor så känns det i fingrarna :) men resultatet verkar hålla vad det lovar så det blir intressant att testa till påsken.
 
Grävpåsar är det enklaste, snöborste, strumpbyten, strumptorkning på låren, säkerhetsnål. Enkla grävpåsar är typ persedelsäck 39 fast i ryggsäcksnylon, sys lätt som en plätt. Knytband, diameter som sullängden plus 1,5 cm. Längd upp till knäna. Sy grävvantar samtidigt så är du utrustad. En tunn extrakudde i sovsäckens botten kan förbättra komforten.
Lägg ytterläderna över nederdelen av sovsäcken. Glöm inte nattmössorna, fryser man of fötterna skall man fixa till huvudet först...

go tur
 

Liknande trådar