Vintertält utanför huset (likt jurta)?

Tja! jag skulle vilja prova på hur det är att leva det simpla livet genom att bo delvis i tält utanför huset. Helst likt en jurta fast inte till det priset. Vad har ni för förslag?

En kåta

är relativt enkelt och billigt att få till av enkel pressenning och slanor. Finns någon gammal tråd med mycket bilder som du kan leta fram och inspireras av. Med kamin blir det rätt mysigt men den går att ha öppen eld också.

Ett militärtält med kamin kanske du kan köpa på blocket eller på nån överskottsbutik.

Thure

Ah najs, har en vänn som har både en tippi och ett militärtält som jag kanske hade fått låna, trodde att det skulle vara för kallt att tillbringa kväll och natt i dem vintertid. Finns det något sätt man kan tilläggsisolera dem eller något man kan lägga under marken så att det inte blir så kallt?

Har man

kåtan halvpermanent kan man förstås bygga ett plankgolv eller liknande.

Men om du börjar tänka på isolera väggar etc är nog en konventionell torvkåta eller jordkula mera ändamålsenligt. Eller varför inte ett enkelt hus.

Thure

Ginge väl att bygga en tipi med ett knippe björkslanor, sedan lägga på ris, sedan ett rejält lager mossa som isolering och ytterst presenning mot vind och nederbörd. Bör väl hålla några säsonger.
Ställ in en vedspis med skorstensrör för matlagning, värme , torkningsmöjligheter så blir det nog rätt trivsamt

Det är väl sant iofs men då behovet var "utanför huset" är väl transportbarheten mindre väsentlig.
Jurta nämndes och en sån väger väl en hel del tippar jag. Fördelen med mitt föreslagna upplägg är att det är billigt och snabbt att fixa om man har tillgång till lämpligt skogsmateriel. Och kan läggas i majbrasan eller vedspisen (minus mossan) när man är klar. Förutom presenningen som säkert går att behålla för annat. Såklart kan man skippa isoleringen helt men då får man elda bra mycket mer för komfortabel värme eller bylsa på mer kläder och tjockare sovsäckar när det blir rejält kallt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg