Vintersovepose

Er på jakt etter ny sovepose til lettere vinterbruk (ofte under åpen himmel), samt vår og høst. Har tre krav, må kunne brukes (komfy) i minst 15 kalde, vekt under to kilo (helst ca 1600gr) og ikke koste skjorta, dvs helst rundt 2000 kr men kan vel strekke meg mot 3000.

Ser nanok performance WGD-30 er på tilbud til 2499,- (i Norge), men er litt usikker på dun + at jeg tror kanskje det er litt overkill med så varm pose (eller tar jeg feil??)

Ser også ME moonwalker III er på tilbud, noen med erfaringer??

Bergans trollhetta virker også intressant (kombinert dun/fiberpose), og jeg ser at Ajungilak Kompakt shelter har et trekk som kanskje er bra for meg som ligger endel under åpen himmel??

Kom med tips

Jag brukar ha två sovsäckar med mig nu för tiden. Fördelarna för mig har varit:
*Man kan vända ena upp och ner så att blixtlåsen inte är på samma ställe. Dessutom kan man om det är lite varmare ha den ena som "lock" över huvudet.

Dessutom bildas luftlager mellan säckarna som gör att det isolerar bättre. Kör med en höst och en sommarsovsäck. I ditt fall kan den kombinationen kanske bli lite kall. Det går att köpa en packpåse separat så att du ändå kan ha båda i samma påse.

//Janne

Marmot Never Summer Long kostar just nu 1760 kr på Go-butikerna i Stockholm.
Den har komforttemp på -18 och väger 1817g.
Är själv lite sugen men tror att en Marmot Sawtooth med -10 som komforttemp blir mer lagom. Den väger dessutom ett halvt kilo mindre (1391g) men kostar mer. Har iaf inte hittat den på rea någonstans.

Det här är ju dunsovsäckar och jag såg att du var lite tveksam till det.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg