Vintersäck?

Det är med stor spänning jag läser forumen här på Utsidan. Nu hade jag lite funderingar på vintertältning, nåt jag aldrig gjort tidigare.

Jag hade tänkt sy mig en fleecesäck som komplement till den jag i vanliga fall har(nåt mellan -5 -10).
Finns det något fler sätt att "trimma" upp säcken?
Och hur mycket kommer fleecesäcken att göra?
Tänkte dra alltihop med pulka under någon helg i Oviksfjällen...

2 säckar.

Hej, jag brukar vintertid köra med 2 sovsäckar, den ena inuti den andra. Har ej provat med fleece men det kanske också funkar. Ha inte för mycket kläder på dig i säcken, helst bara kallingar. Hälsningar Gustav

Har ju iofs en nollgradig säck också.. Men dom är ungefär lika långa/stora så det borde bli lite trångt...

Lät gruvsamt med bara kalsonger... Iaf när man ska ur säcken på morgonen...*BRRR*

Halvbra...

Det här inlägget kanske skulle vara med på "det dummaste" sidan men jag har lite halvbra erfarenhet av improviserat dubbelsäckande. Det var en påsk i Keb och jag hade bestämt mig för att svepa in mig i sammanlagt 3,5kg syntet i två säckar. Borde väl funka tänkte jag och fyllde större delen av min Alaska med sovsäckar. Sedan kom kylan. -27 (tror vi, termometern slutade på -25) Jag frös som en hund trots att dunjackan fick läggas över som täcke. Kruxet var att säckarna inte riktigt fick plats i varandra och så att säga "stal" loft av varandra.
Min mesige kamrat med en lättkomprimerad Mountain equipment dunis på ca halva vikten och en tredjedel av volymen gav den slutliga knäcken åt projektet med att dra ned blixtlåset lite och ventilera ut lite ånga.
Kontentan: Visst, improviserad dubbelsäck kan funka med lite tur men en vintersäck är ruggigt mycket bättre.

MVH

JohanC

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg