Vi var ute i fyra timmar i söndags. Hur kul som helst. Nysnön låg fräsch över stigen och det var bara att fräsa på.
Fast jag upptäckte ett litet problem, nämligen mina pedaler...
Dom kläggar igen totalt. Vänsterpedalen var som en boll av packad is, lera och annat grunk. Högerfoten klickade i hjälpligt men vänstern var förlorad totalt...
Så nu skall jag shoppa pedaler. Det betyder iofs att Brooks sadeln med titan rails får vänta, men det är smällar man får ta. *suck*
Idag har jag Scott pedaler. Jag har för mig att det är en Wellgo klon. Hyffsat bra i lera men igår fick jag nog i snön.
Så vad skall man byta till? Jag vill ha en pedal som först och främst klarar lera och snö utan att kleta igen. Jag är av den uppfattningen att allt fungerar när förhållandena är bra, och när det är soligt och torrt så är det bra förhållanden. Det är i snö och/eller lera man upptäcker vad pedalerna går för.
Som jag ser det så finns det ett par alternativ:
-Shimano 959
-Time Atac (carbon titan)
-Time Atac Z control (tydligen helt nya men dom verkar ok)
-Crank Bros Eggbeater
-Shimano 646
Jag har en ovana att koppla ur vänsterfoten i svår terräng, så det skall gärna gå att cykla utan att vara iklippad.
646:an tog jag med då man kan cykla i vanliga skor på den pedalen.
Någon som har åsikter?
/Mattias
PS. Jag ställde frågan på funsport och deras samlade åsikter finns här:
http://www.funsportmountainbike.com/phorum/read.php?f=3&i=1845&t=1845
Fast jag upptäckte ett litet problem, nämligen mina pedaler...
Dom kläggar igen totalt. Vänsterpedalen var som en boll av packad is, lera och annat grunk. Högerfoten klickade i hjälpligt men vänstern var förlorad totalt...
Så nu skall jag shoppa pedaler. Det betyder iofs att Brooks sadeln med titan rails får vänta, men det är smällar man får ta. *suck*
Idag har jag Scott pedaler. Jag har för mig att det är en Wellgo klon. Hyffsat bra i lera men igår fick jag nog i snön.
Så vad skall man byta till? Jag vill ha en pedal som först och främst klarar lera och snö utan att kleta igen. Jag är av den uppfattningen att allt fungerar när förhållandena är bra, och när det är soligt och torrt så är det bra förhållanden. Det är i snö och/eller lera man upptäcker vad pedalerna går för.
Som jag ser det så finns det ett par alternativ:
-Shimano 959
-Time Atac (carbon titan)
-Time Atac Z control (tydligen helt nya men dom verkar ok)
-Crank Bros Eggbeater
-Shimano 646
Jag har en ovana att koppla ur vänsterfoten i svår terräng, så det skall gärna gå att cykla utan att vara iklippad.
646:an tog jag med då man kan cykla i vanliga skor på den pedalen.
Någon som har åsikter?
/Mattias
PS. Jag ställde frågan på funsport och deras samlade åsikter finns här:
http://www.funsportmountainbike.com/phorum/read.php?f=3&i=1845&t=1845