Vinterpedaler

Vi var ute i fyra timmar i söndags. Hur kul som helst. Nysnön låg fräsch över stigen och det var bara att fräsa på.

Fast jag upptäckte ett litet problem, nämligen mina pedaler...

Dom kläggar igen totalt. Vänsterpedalen var som en boll av packad is, lera och annat grunk. Högerfoten klickade i hjälpligt men vänstern var förlorad totalt...

Så nu skall jag shoppa pedaler. Det betyder iofs att Brooks sadeln med titan rails får vänta, men det är smällar man får ta. *suck*

Idag har jag Scott pedaler. Jag har för mig att det är en Wellgo klon. Hyffsat bra i lera men igår fick jag nog i snön.
Så vad skall man byta till? Jag vill ha en pedal som först och främst klarar lera och snö utan att kleta igen. Jag är av den uppfattningen att allt fungerar när förhållandena är bra, och när det är soligt och torrt så är det bra förhållanden. Det är i snö och/eller lera man upptäcker vad pedalerna går för.

Som jag ser det så finns det ett par alternativ:
-Shimano 959
-Time Atac (carbon titan)
-Time Atac Z control (tydligen helt nya men dom verkar ok)
-Crank Bros Eggbeater
-Shimano 646

Jag har en ovana att koppla ur vänsterfoten i svår terräng, så det skall gärna gå att cykla utan att vara iklippad.

646:an tog jag med då man kan cykla i vanliga skor på den pedalen.

Någon som har åsikter?

/Mattias

PS. Jag ställde frågan på funsport och deras samlade åsikter finns här:
http://www.funsportmountainbike.com/phorum/read.php?f=3&i=1845&t=1845

959or

Det viktigaste är att undvika markkontakt med skorna. Något som är lättare sagt än gjort. Jag har cyklat mycket med 747or i snö. Det funkar hyggligt. Men om den är varm bildas lätt isklumpar. Som man oftast får bort med en väl riktad spark, i värsta fall får man ta insexnyckeln el ngt annat verktyg man har med sig.

Numer använder jag mest 959or. De är utmärkta. Ska ha bättre ler och snörensning än föregångaren 747an. Hittills har jag bara cyklat en gång i snö med dem, i söndags. Funkade bra. Det byggdes inte upp några isklumpar och det blev aldrig svårt att få i dem. Men en tur är ingen fullständig test.

747an var en underbar pedal, lätt och stryktålig, och såvitt jag förstår är det ännu bättre innanmäten på 959orna. Utmärkta lager, etc.

Time har jag ingen personlig erfarenhet av men har förstått från http://www.mtbr.com/ att de möjligen är lättare att klippa i när det är lera eller snö samtidigt som de har vissa hållbarhetsproblem.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

959

Jag kan instämma med Per att 959:eek:rna är väldigt bra i smetigt före (de är iofs bra i alla förhallanden). Köpte pedalerna i maj. Har kört ganska tufft med den sedan dess bl.a. en lang tur i Dolomiterna. Kommer ihag att pa nagot ställe var det sa lerigt att däcken samlade pa sig sa mycket skit att de inte gick genom brakeboostern, men pedalerna funkade utan nagra problem som helst. Kompisen som körde med 646? hade däremot större problem.

Hallbarheten är pa gränsen till häpnadsväckande. Jag vet inte hur manga ganger jag dragit i pedalerna i en sten i full fart och tänkt att nä nu gick pedalen, men icke, den funkar lika bra som ny. Nagra fula repor bara...

En väldigt bra pedal helt enkelt. Rekommenderas!

/stefan

Har ingen åsikt i pedalfrågan eftersom jag inte har provat så många olika.
Däremot så upplever jag aldrig att det är pedalen som isar utan under skon, runt klossen...
Beror kanske på att jag enbart cyklar i innerstadens kladd och modd men det borde inte vara så stor skillnad eller?

Time

Efter ha tävlat under många år och testat olika pedaler så tycker jag time är klart bäst..Men smaken är som baken delad.../LK

Smaken är olika...

Jag var inne på ett par eggbeaters först, men jag är lite tveksam ändå.

Det är fler som är nöjda eller mycket nöjda med Time eller 959 jämfört med Eggisarna så jag tror att jag väljer bort eggisarna, fast man skall aldrig säga aldrig.

Time Z Control verkar mycket intressant tycker jag. Den kritiken som Time fått för att pedalerna (plasten) går sönder verkar vara löst med Z control i alla fall. Den har ju ingen plast :)

/Mattias

Pedaler i snön

Jag var ute med Mattias på söndagen och cyklade.

Och leran är inte diskussionen här den är oftast hanterbar.

Först ska ni veta att den typ av stig jag och Mattias åker är oftast tighta singeltrackstigar med massvis av rötter, sten, stockar med många snabba nivåskillnader.

När vi var ute var det ca 5 - 6cm med blötsnö. Jag har ett par äldre Shimano M535(XT-modellen). Jag hade precis samma problem som Mattias. Stigen var sådan att det många gånger var tnungen att sätta ned foten i snön. Snön samlades under skon som klumpar som du sedan överförde till pedalen. När du sparkar rent ena pedalen så har du ju ena foten i marken, du måste rensa den andra foten med, men då måste du sätta ner en fot igen som stöd. Problemet blir inte bättre. Du måste alltså försöka rensa och cykla samtidigt som inte är dt lättaste när du kör en tät teknisk bana.

Eggbeaters kan ju vara svaret på problemet då dom inte har en plattform som hindrar snörensningen. Men jag undrar ändå om det är lösningen. Kanske vintertid ska man använda sig av dom gamla hederliga toeclips eller footstraps(banden som sitter diagonalt över en pedal). Jag stack ut dagen efter med vanliga mtb-pedaler utan clips, inte lika kul men fungerar väl i snön.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg