Vintermultisport i skogsterräng ?

• Trådstartare tomas.jons@rattvik.se (Tomas Jons)
  • Start datum

tomas.jons@rattvik.se (Tomas Jons)

Gäst
Undertecknad gå med ideer kring ett arrangemang som kanske kan inrymmas under multisport-taket.
Ideerna kretsar kring en bana i skogsterräng där deltagarna skall ta sig fram på längdskidor. Banan är extremt kuperad och preparerad (skoter och ev skidspår). Banan skall ställa stora krav på åkarens skidteknik i både uppför och utförsåkning. Längs banan finns moment som kräver andra sätt att ta sig fram än med traditionell längdskidåknings teknik. Tävlingstiden skall ligga på 3-5 timmar.

Min fråga i detta forum är denna:

Finns det intresse av tävlingar som beskrivits ovan?
Har Du ideer på olika moment som kan tänkas ingå i tävlingen?

Jag utvecklar gärna mina ideer i detta eller annat forum.

Svar mottages tacksamt!

Tomas

Mats

Gäst
Skido

Till stora delar låter det som skidorientering som du försöker beskriva. Men, det skadar inte med någora extra inslag i det hela. Kolla upp skidorienterarnas program så kan du samköra när det redan finns spårsystem uppdraget i skogen.
God tur!

http://www.skido.nu/

tomp (Tomas Löfgren)

Gäst
Untitled

Låter, som Mats redan sagt, mycket likt skidorientering. Helt klart en intressant idé!

Vet inte riktigt vad som skulle kunna ingå, men lite firning och riktigt brant utförsåkning går ju bra med längdskidor på fötterna. Lite hopp och så, ungefär som en ski-cross bana går ju att ha som ett kortare moment också.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg