Vintermat?

Tänkte överraska min skidkompis med att ha med en tjälknöl som middagsmat några av dagarna under vår påsktur. Vi kommer att tälta, så vi har inte tillgång till inomhuskök. Nu undrar jag:
Hur kan jag variera "tillbehören" så att det blir tre OLIKA middagar?
Tjälknölen är ju kall (även om den kan ljummas till) så tillbehören bör ju vara varma. Samtidigt vill jag ha så lite disk som möjligt. Det kan ju vara skitväder. Hoppas på mång smakliga förslag gör

HåkanF

Tänkte överraska min skidkompis med att ha med en tjälknöl som middagsmat några av dagarna under vår påsktur. Vi kommer att tälta, så vi har inte tillgång till inomhuskök. Nu undrar jag:
Hur kan jag variera "tillbehören" så att det blir tre OLIKA middagar?
Tjälknölen är ju kall (även om den kan ljummas till) så tillbehören bör ju vara varma. Samtidigt vill jag ha så lite disk som möjligt. Det kan ju vara skitväder. Hoppas på mång smakliga förslag gör

HåkanF

Kanske champinjonsås med rårörda lingon?

Ris (snabbris?), potatismos (pulvermos), nudlar/pasta, couscous, bulgur... bara att välja.

Med nudlarna och riset funkar väl olika pulversåser bra (bearnaise/cafe de paris till riset och kanske nån pepparsås till nudlarna?), till moset blir det kanske lite geggigt med sås men det går väl att hitta på andra tillbehör. Friterad lök t.ex. Man kan ju alltid värma tjälknölen i såsen så blir det "gryta" av det hela.

Godare blir det ju om man har lite grönsaker till (torka själv).

Vill man ha lite extra energitillskott så kan man anv kryddsmör istället för sås. Koka valfritt kolhydratalternativ, ner med smöret och köttet. På vintern har man ju dessutom fördelen av att smöret inte smälter. Dessutom är ju de där rullarna som gjorda för att trycka ner lite här och var i ryggsäcken...

Vill man ha lite extra energitillskott så kan man anv kryddsmör istället för sås. Koka valfritt kolhydratalternativ, ner med smöret och köttet. På vintern har man ju dessutom fördelen av att smöret inte smälter. Dessutom är ju de där rullarna som gjorda för att trycka ner lite här och var i ryggsäcken...
Riktigt bra tips! Tackar!

HåkanF

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg