Re: Rostfritt är bra!
orjanraberg; sa:
Jag har rostfria fälgar på min Crescent-cykel.
Cykeln är snart tio år gammal och fälgarna är fortfarande som nya. Crescent sålde (och säljer nog fortfarande?) särskilda ljusgråa bromsklossar som fungerar bättre än vanliga bromsklossar med rostfria fälgar. Bromsarna tar mycket bättre på den här cykeln än de gjorde på min gamla DBS-cykel med aluminium-
fälgar, även i regn. Problemet med aluminiumfälgar som jag ser det är att ytskiktet oxiderar och blandar sig med bromsgummit till en svart oljig beläggning som inte
funkar särskilt bra ihop med fälgbromsar.
Rostfria fälgar är dessutom så hårda att de inte blir
skeva så som aluminiumfälgar blir, iaf de av lägre
kvalitet. Det är möjligt att moderna aluminiumfälgar
har rättat till en del av bristerna som fanns tidigare,
men jag tycker att rostfria fälgar har oförtjänt dåligt
rykte. Att det sitter så få rostfria fälgar på cyklar
idag är nog mest en ekonomisk fråga.
Skeva fälgar beror ytterst alltid på dålig ekerspänning (undantag vådliga vurpor!) och inte "dålig kvalite på aluminiumfälgar" i sig. Detta gäller både stålfälgar och aluminiumfälgar.
Dålig ekerspänning beror vanligtvis på okunninga och klantiga cykelmekaniker och hjulbyggare, samkt kunder som inte har vett att ställa några vettiga krav på sina hjulbyggare/cykelraparatörer. Ty det är nu än gång för alla som så att hjulets styrka och hållbarhet är mycket starkt kopplad till hur hårt och jämnt ekrarna är spända. Materialvalet i hjulet är visserligen inte direkt ointressant, men det är sekundärt.
Det är med andra ord fullt möjligt att få ett hjul med DH fälg skevt efter några km körning på väg (jag vet) och ett billigt sportexhjul att hålla sig rakt under hundratals mil. Orsaken är faktiskt hård och jämn ekerspänning i sportexhjulet och låg och ojämn ekerspänning i vårt DH hjul. Sedan spelar det ingen som helst roll att DH hjulet koster 7-8 ggr mer än sportexhjulet. Läs mitt hjulsida
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html så förstår du nog bättre på hjul.
Vad dina påstådda skillnader i bromsförmåga beträffar, så finns det många möjliga förklaringar till det.
1 Hur är vägförhållandena? I TORRT väglag är det inget större fel på bromsförmågan hos en stålfälg, men däremot på blött väglag är det värre, för då måste vattenfilmen förångas snabbt innan belägg och fälg får direktkontakt. Med ALUfälgens grövre mikrostruktur går det betydligt snabbare att få direktkontakt mellan fälg och bromsgummi i blött väglag - som det ofta blir under vintern.
2 Var det samma bromsar? Det är ju en viss skillnad i bromsverkan mellan en V-broms och en racerbromsliknande dekration som ofta satt på framhjulet på främst äldre standardcyklar (även om de fortfarande dyker upp på nya standardcyklar då och då)....
3 Var bromsinställning och bromsgummiinställning jämförbara? Det vet väl alla att en dålig instäld broms är tämligen värdelös jämfört med en välinstäld dito...
Ja det finns nor fler saker att ifrågasätta i ditt påstående men detta räcker nog.
Vad den ekonomiska frågan bäträffar, så är det snarare så att stålfälgar finns på de sämsta och billigaste cyklarna men på finare och lite dyrare cyklar sitter alltid aluminiumfälgar...
/Niklas