Vinterfälg

Hej.

Jag har en vintercykel DBS MTB-variant med 7 växlat Shimano Nexusnav med fälgbromsar. Nu har jag bromsat ned aluminiumfälgen bak till konkav form och jag börjar fundera på om det är dags att bygga ett nytt bakhjul. Finns det då skäl att välja rostfritt?? Keramisk beläggning på alufälg a la Mavic?

Hälsningar Thure
 
Undvik rostfri fälg

Rostfri fälg funkar dåligt i hop med fälgbromsar i blött före p.g.a. att den rostfria fälgen har en fin mikrostruktur. Det bildas lätt en vattenfilm som är svår att få dän tillräckligt snabbt. Resultatet blir dålig bromsverkan samt att dina läkarkollegor på kirurgen får dig som patient så fort det blir lite blött ute... vilket inte är ovanligt under den s.k. "vintern" som finns i södra Sverige....

Dessutom är stålfälgar tunga utan att vara starkare än lättare aluminiumfälgar.

Vad keramiska fälgar beträffar, så har de förvisso bra bromsverkan i blött före, men den keramiska beläggningen ha en tendens att lossna i bitar. resultatet blir att bromsen "hugger" vilket känns klart otrevligt och kräver en ny fälg, jag vet. Dessutom är de inte gratis (kostar minst dubbelt gentemot valiga fälgar) och de kräver helst speciella bromsklossar för att inte bromsklossarna ska slitas ner på nolltid.

Så mitt standardsvar blir (som vanligt), en silverfärgad aluminiumfälg med dubbla ekerhylsor - samt gör rent både fälg och bromsgummi ofta!

Mer info finns på bl.a. på min hjulsida http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Lycka till!
/Niklas
 
Rostfritt är bra!

Jag har rostfria fälgar på min Crescent-cykel.
Cykeln är snart tio år gammal och fälgarna är fortfarande som nya. Crescent sålde (och säljer nog fortfarande?) särskilda ljusgråa bromsklossar som fungerar bättre än vanliga bromsklossar med rostfria fälgar. Bromsarna tar mycket bättre på den här cykeln än de gjorde på min gamla DBS-cykel med aluminium-
fälgar, även i regn. Problemet med aluminiumfälgar som jag ser det är att ytskiktet oxiderar och blandar sig med bromsgummit till en svart oljig beläggning som inte
funkar särskilt bra ihop med fälgbromsar.
Rostfria fälgar är dessutom så hårda att de inte blir
skeva så som aluminiumfälgar blir, iaf de av lägre
kvalitet. Det är möjligt att moderna aluminiumfälgar
har rättat till en del av bristerna som fanns tidigare,
men jag tycker att rostfria fälgar har oförtjänt dåligt
rykte. Att det sitter så få rostfria fälgar på cyklar
idag är nog mest en ekonomisk fråga.
 
Rullbroms

thureb; sa:
Mitt nav är ca 4 år gammalt. Går det att eftermontera rullbroms? Det finns varken rullbroms med bromswire eller bakåttramp på det aktuella navet.

Thure

Om du söker på Nexus på Shimano-Europa sajten, http://www.shimano-europe.com, så ser du att det finns två olika varianter av de sjuväxlade Nexusnavet, SG-7R42 och SG-7R45, för rullbroms, det framgår av sprängskisserna och serviceinstruktionerna för naven som du också kan ladda ned från sajten.

Jag kan naturligtvis inte lova att det går att eftermontera rullbroms på ditt nav, de som finns på sajten är nuvarande modeller, ditt nav är ju fyra år gammalt.

Om jag har fattat rätt från dina tidigare 'postningar' här så har du ingen större kunskap eller erfarenhet av cykelmekande, så jag föreslår att du försöker hitta en cykelhandlare som har erfarenhet av 'specialbyggen' med Nexusnavet(lycka till!).
Alt så kanske Hallmans kan hjälpa dig, de har åtminstone rullbromsen på sin hemsida:
http://www.hallmansports.se/prdetail.asp?artno=791.BRIM41RC
 
Re: Rostfritt är bra!

orjanraberg; sa:
Jag har rostfria fälgar på min Crescent-cykel.
Cykeln är snart tio år gammal och fälgarna är fortfarande som nya. Crescent sålde (och säljer nog fortfarande?) särskilda ljusgråa bromsklossar som fungerar bättre än vanliga bromsklossar med rostfria fälgar. Bromsarna tar mycket bättre på den här cykeln än de gjorde på min gamla DBS-cykel med aluminium-
fälgar, även i regn. Problemet med aluminiumfälgar som jag ser det är att ytskiktet oxiderar och blandar sig med bromsgummit till en svart oljig beläggning som inte
funkar särskilt bra ihop med fälgbromsar.
Rostfria fälgar är dessutom så hårda att de inte blir
skeva så som aluminiumfälgar blir, iaf de av lägre
kvalitet. Det är möjligt att moderna aluminiumfälgar
har rättat till en del av bristerna som fanns tidigare,
men jag tycker att rostfria fälgar har oförtjänt dåligt
rykte. Att det sitter så få rostfria fälgar på cyklar
idag är nog mest en ekonomisk fråga.

Skeva fälgar beror ytterst alltid på dålig ekerspänning (undantag vådliga vurpor!) och inte "dålig kvalite på aluminiumfälgar" i sig. Detta gäller både stålfälgar och aluminiumfälgar.


Dålig ekerspänning beror vanligtvis på okunninga och klantiga cykelmekaniker och hjulbyggare, samkt kunder som inte har vett att ställa några vettiga krav på sina hjulbyggare/cykelraparatörer. Ty det är nu än gång för alla som så att hjulets styrka och hållbarhet är mycket starkt kopplad till hur hårt och jämnt ekrarna är spända. Materialvalet i hjulet är visserligen inte direkt ointressant, men det är sekundärt.

Det är med andra ord fullt möjligt att få ett hjul med DH fälg skevt efter några km körning på väg (jag vet) och ett billigt sportexhjul att hålla sig rakt under hundratals mil. Orsaken är faktiskt hård och jämn ekerspänning i sportexhjulet och låg och ojämn ekerspänning i vårt DH hjul. Sedan spelar det ingen som helst roll att DH hjulet koster 7-8 ggr mer än sportexhjulet. Läs mitt hjulsida http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html så förstår du nog bättre på hjul.

Vad dina påstådda skillnader i bromsförmåga beträffar, så finns det många möjliga förklaringar till det.

1 Hur är vägförhållandena? I TORRT väglag är det inget större fel på bromsförmågan hos en stålfälg, men däremot på blött väglag är det värre, för då måste vattenfilmen förångas snabbt innan belägg och fälg får direktkontakt. Med ALUfälgens grövre mikrostruktur går det betydligt snabbare att få direktkontakt mellan fälg och bromsgummi i blött väglag - som det ofta blir under vintern.

2 Var det samma bromsar? Det är ju en viss skillnad i bromsverkan mellan en V-broms och en racerbromsliknande dekration som ofta satt på framhjulet på främst äldre standardcyklar (även om de fortfarande dyker upp på nya standardcyklar då och då)....

3 Var bromsinställning och bromsgummiinställning jämförbara? Det vet väl alla att en dålig instäld broms är tämligen värdelös jämfört med en välinstäld dito...

Ja det finns nor fler saker att ifrågasätta i ditt påstående men detta räcker nog.

Vad den ekonomiska frågan bäträffar, så är det snarare så att stålfälgar finns på de sämsta och billigaste cyklarna men på finare och lite dyrare cyklar sitter alltid aluminiumfälgar...

/Niklas
 
Re: Rullbroms

User; sa:
thureb; sa:
Mitt nav är ca 4 år gammalt. Går det att eftermontera rullbroms? Det finns varken rullbroms med bromswire eller bakåttramp på det aktuella navet.

Thure

Jag kan naturligtvis inte lova att det går att eftermontera rullbroms på ditt nav, de som finns på sajten är nuvarande modeller, ditt nav är ju fyra år gammalt.

Om jag har fattat rätt från dina tidigare 'postningar' här så har du ingen större kunskap eller erfarenhet av cykelmekande, så jag föreslår att du försöker hitta en cykelhandlare som har erfarenhet av 'specialbyggen' med Nexusnavet(lycka till!).
Alt så kanske Hallmans kan hjälpa dig, de har åtminstone rullbromsen på sin hemsida:
http://www.hallmansports.se/prdetail.asp?artno=791.BRIM41RC

Jag lämnade in cykeln för smörjning av baknavet på Malmgrens cykel och motor på Åsögatan på Söder i Sthlm och de bytte också fälgbromsen mot rullbroms. Kostnaden var helt rimliga dryga 800 Kr för delar och arbete.

Efter en dryg månads flitigt cyklande är jag nöjd med resultatet. En bieffekt är att betydligt mindre snömodd hamnar i blocklåset och på kedjan m fl utsatta delar till följd av att snömodden på däck och fälg inte skrapas av på samma sätt som tidigare. Jag bedömmer alltså att rullbroms är att föredra på flera sätt ur slitage och servicesynvinkel.

Hälsningar Thure
 
Re: Re: Rullbroms

thureb; sa:
User; sa:
Jag kan naturligtvis inte lova att det går att eftermontera rullbroms på ditt nav, de som finns på sajten är nuvarande modeller, ditt nav är ju fyra år gammalt.

Jag lämnade in cykeln för smörjning av baknavet på Malmgrens cykel och motor på Åsögatan på Söder i Sthlm och de bytte också fälgbromsen mot rullbroms. Kostnaden var helt rimliga dryga 800 Kr för delar och arbete.

Efter en dryg månads flitigt cyklande är jag nöjd med resultatet.

Hälsningar Thure

Tack för att du berättade om resultatet, och att det gick bra att eftermontera en rullbroms på ditt 'gamla' nav!

Lite uppföljningsfrågor:
-Märker du någon skillnad i bromsverkan?
-Ger rullbromsen ngt märkbart rullmotstånd?

De rullbromsar som jag har provat, och även enl kommentarer från handlare, tyckte jag bromsade sämre än en fälgbroms, och med cykeln upplyft så tyckte jag att hjulet inte 'frihjulade' särskilt länge. Detta kan naturligtvis var justerings och inkörningsproblem, därför vore det kul att veta hur din broms fungerar nu, efter en tids användning.
 
Re: Re: Re: Rullbroms

User; sa:
Lite uppföljningsfrågor:
-Märker du någon skillnad i bromsverkan?
-Ger rullbromsen ngt märkbart rullmotstånd?

Bromsverkan på bakhjulet är OK men inte fullt ut som en bra fälgbroms. Det kan jag leva med för vinterbruk där is snö löst grus etc hur som helst gör att det inte går att tokbromsa ostraffat. Bromsverkan är lite beroende av att justera vajerspänningen.

Jag märker i praktiken inget ökat rullmotstånd. Rullmotståndet är sannolikt till större delen beroende på däck grus etc vid vinterbruk.

Thure
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg