Nu har jag lyckats göra ett lätt vinskydd (150g) till min Primus omnifuel. Jag tog bottendelen av vindskyddet till stora triangiat och tog bort metallen där man sätter brännaren. Sedan filade jag 15mm långa spår (jack) för benen till primusen. Jag vände den upp och ned och fick göra nytt hål till bränsleslangen. Nu står primusen på egna ben med triangiaskyddet stabilt runt om. Runt triangia vindskyddet tog jag aluminium folien som följer med primusen. Jag har lagat en konisk cylinder (med hjälp av silvertejp) av denna folie som jag trär över triangia skyddet. Rellativt stabilt och mkt lätt.'
Nu till frågorna.
Hur stora hål kräver brännaren för att få tillräckligt med syre för att verka optimalt? Nu är mitt vindskydd tätare än det orginala triangia vindskyddet. Lågan är blå och brinner rent vad jag kan se.
Kan det vara farligt att pumpa upp extra tryck medan brännaren brinner?
Lyckas inte koka en liter vatten på 3 min det tar ca 4 min. Ôverdriver fabrikanten produktens prestanda?
Tack på förhand!
Nu till frågorna.
Hur stora hål kräver brännaren för att få tillräckligt med syre för att verka optimalt? Nu är mitt vindskydd tätare än det orginala triangia vindskyddet. Lågan är blå och brinner rent vad jag kan se.
Kan det vara farligt att pumpa upp extra tryck medan brännaren brinner?
Lyckas inte koka en liter vatten på 3 min det tar ca 4 min. Ôverdriver fabrikanten produktens prestanda?
Tack på förhand!