Vingpaddel

Hej,
Finns det några nackdelar att ha vingpaddel när man paddlar havskajak? (dvs inte motionskajak)
Var kan man hitta en prisvärd vingpaddel och hur mycket kostar de ungefär?
/Daniel
 
Jag upplevde bytet till vingpaddel som enbart positivt. Du får lära in en ny teknik som involverar starkare muskelgrupper eftersom paddelns bana genom vattnet tvingar fram det. Det främjar både fart och uthållighet. Sedan kan du också njuta av vingpaddelns underbara grepp i vattnet.

Tänk dock på att välja en paddel med relativt liten bladyta om du ska paddla länge. Många vingpaddlar är tänkta för korta snabba distanser och har en stor bladyta som kan vara tröttande på längre distanser.

Eftersom jag inte sysslar så mycket med rollar och andra badlekar så ska jag inte uttala mig om vingpaddel vs. annan paddel i detta avseende, men jag vet att det går att rolla med vinge.

Jag har en Bracsa IV (helt i kolfiber) som funkar bra till långfärdspaddling och den kostar nog 2500-3000:-, jag tror att det finns paddlar till båda sidor om det
priset.

Nu frågade du efter nackdelar men jag kan inte direkt hitta några!

/Stefan
 
Vinge

Att paddla med en Vingpaddel i en havskajak går jättebra. Dock måste man vara intresserad av att ta sig fram på ett effektivt sätt man måsta helt enkelt lära sig tekniken. Men det gör man lätt genom att kontakta närmaste slätvattensklubb.

Bäst fungerar det om kajaken har ett roder och är kursstabil.

Välj en paddel med litet blad och mjukt skaft

det kan kännas lite avigt i början men man vänjer sig fort framförallt uppskattar man Vingens wobbelfria gång i vattnet och greppet i vattnet

Hans Friedel
 
Köpa Vinge

Magnus Siverbrant säljer Vingpaddlar till bra priser

Ett annat sätt att få tag i en beg paddel är att kontakta någon slätvattens klubb ofta kan man få tag i junior paddlar från folk som byter upp sig till senior paddlar. En junior paddel duger bra till havskajak
 
Winge

Om du skall ha en wingpaddel för havsbruk skall du
som sagt ha en ganska liten paddel. Vingen är riktigt bra till havspaddling oavsätt vad vissa säger. De största "problemen" med vingen är resultat av dålig teknik som flatpaddeln glatt accepterat. Visst finns det saker som man inte gör så bra med en vinge men det finns å andra sidan många saker plattpaddeln inte är lika bra på som vingen och bland dem är både roll och vanlig framåtpaddling. Om man inte skall krångla till det för sig själv i onödan är wingen det naturliga valet.

Den i min mening bästa wingen för havspaddling är en
lång smal paddel. Ett smalt blad gör att det inte är för tungt att dra igång en tung kanot. Vanliga vingar är breda för att ge maximalt grepp i en start något somman inte nödvändigtvis vill ha i en tung trög kanot medan den långa vingen ger full effekt när man väl är uppe i fart.

Vad gäller bracsa helt i kolfiber vill jag bara säga att någon sådan finns inte alla bracsas paddlar innehåller minst 25% glasfiber.
 
Re: Winge

Siven; sa:
Vad gäller bracsa helt i kolfiber vill jag bara säga att någon sådan finns inte alla bracsas paddlar innehåller minst 25% glasfiber.

Shit, jag har blivit lurad! :)

Nä, men enligt Bracsas hemsida innehåller bladen 25% glasfiber medan skaftet är 100% kolfiber.

/Stefan
 

Liknande trådar