Vindsäck - när?

Under vilka omständigheter är det rimligt att ta med sig vindsäcken på vandring?

Vi ska gå en stugtur runt Kebmassivet nästa vecka (nikka - vistas - nallo - sälka - osv) och kommer därmed varken ha tält eller sovsäckar i packningen. På tidigare turer har jag alltid tältat och har aldrig haft användning för säcken även om den funnits i pulkan på vinterturen. Det innebär väl i värsta fall att den blåser bort eller sönder pga felaktig hantering om det väl blir läge..

Är det kanske tilräckligt tätt mellan stugor och vindskydd längs lederna för att kunna söka skydd?

Tillräckligt tätt mellan stugor/vindskydd för att springa till nästa när det blåser upp: Nej! Det är en dagsetapp mellan.

Nödvändigt att ta med vindsäck: Knappast. Sommartid ser jag ingen användning för dem. Att skyarna öppnar sig till den grad att det är omöjligt att fortsätta brukar vara kortvarigt och då får man väl stå still i regnstället ett tag. Dessutom är väl vindsäckarna designade för vinterväder - dvs de är inte vattentäta så de gör ändå inte så mycket nytta.

Tillräckligt tätt mellan stugor/vindskydd för att springa till nästa när det blåser upp: Nej! Det är en dagsetapp mellan.

Nödvändigt att ta med vindsäck: Knappast. Sommartid ser jag ingen användning för dem. Att skyarna öppnar sig till den grad att det är omöjligt att fortsätta brukar vara kortvarigt och då får man väl stå still i regnstället ett tag. Dessutom är väl vindsäckarna designade för vinterväder - dvs de är inte vattentäta så de gör ändå inte så mycket nytta.

Numera finns bothybags som är vattentäta med tejpade sömmar. Och ventil, som då blir nödvändig.
Min väger 4 hekto ca och tar liten plats. Skönt att sitta i när man rastar i skitväder och en bra att ha-sak när man går utan tält :).

Innan dess hade jag vindsäck från Lundhags, den är ju inte helt vattentät men ändå skönt att sitta i skydd nät det är skitväder. Så mitt tips är att ta med, värt det på raster och andra tillfällen då man vill skapa lä.

//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg