Vindelfjällen samt Abisko

Hej

Kommer att ha turen att hinna besöka fjällen två gånger i sommar men har några funderingar:

Jag ska upp till Abisko och deltaga i en stf-resa. Men jag kommer få några dagar över och vill då gärna vandra lite. Detta skulle då vara under midsommarveckan. Men vad för trevlig tur kan man göra på 2 till 3 dagar, kanske till Abiskojaure? Förslag?.

Sen ska vi upp till Vindelfjällen i Juli. Först hade vi tänkt vandra Kungsleden från Ammarnäs till Hemavan men vi tyckte det verkade krånligt med kommunikationerna så vi tänkte på följande tur: Hemavan-Viterskalet-Syter-Syter(toppbestigning)-Hemavan(via Murspetstopparna(?))
Det är främst sista etappen som jag skulle vilja ha lite mer info om.
Vandrarhälsningar Jesper
 
Abisko

Förslag på turer:

1. Tåg till Låktatjåkka och därifrån vandring till Kårsavaggestugan antingen genom Kärkevagge eller via Låktatjåkkastugan. Finns ett par olika varianter på väg från Låktatjåkkastugan. Dag två vandrar du till Abisko.

2. Vandring från Abisko, förslagsvis över Njulla, till Kårsavaggestugan. Dag två till Abiskojaure genom att i stort sett gå rätt över. Dag tre tillbaka till Abisko.

Vet inte om du tänker gå med tält eller ej men om du gör det öppnas fler möjligheter,

Bestigning av Tjåmuhas eller vandring upp till Lapporten för att ge två exempel.
 
Re: Abisko

ramoons; sa:
Vandring från Abisko, förslagsvis över Njulla, till Kårsavaggestugan. Dag två till Abiskojaure genom att i stort sett gå rätt över. Dag tre tillbaka till Abisko.

Kårsavagge är fint. Men jag ser inte riktigt vad du skulle tjäna på att gå över bergskammen till Abiskojaure om du tagit dig dit.
Jag har gått från Abiskojaure till Kårsavagge när jag kom Kungsleden söderifrån en gång för att få lite variation. Biten genom skogen ner till (eller upp från) Abiskojaure är ganska brötig, bitvis rena djungeln. Och jag lyckades i alla fall inte hitta någon stig.

Bättre då att göra en runda Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkkastugan-Björkliden/Abisko om det bara är ett par dagar du är ute efter.

/Johan
 
Re: Re: Abisko

ornskar; sa:
Kårsavagge är fint.....
Bättre då att göra en runda Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkkastugan-Björkliden/Abisko om det bara är ett par dagar du är ute efter.

/Johan

Väldigt fin tur. Två varianter upp från Kårsavagge, antingen via Latjnjavaggi, eller via Kuoblavaggi. Den senare rätt brant - man får ta till händerna ibland. Men den ger fantastisk utsikt över det innersta av Gorsavaggi med Gorsajökeln. Latjnjavaggi är en vacker, rätt sluten dal, med en känsla av att man är väldigt långt från civilisationen. Dessutom finns där en liten forskningsstation, utslängd som en månbas.

Slutmål för dagen - Låktatjåkkostugan - bastu, god middag av hög klass, en av sveriges mysigaste barer och sen en skön säng.

En tur, som jag gjort tre, fyra gånger och gärna gör igen, någon långweekend.

Mvh Bert
 
Hej
Det låter som bra förslag, tack. Om jag ska övernatta i Kårsavaggestugan när det inte är säsong, hur går det. Det ska ju alltid finnas ett nödrum öppet men finns det ved, köksutrustning osv. Hur är det helt enkelt att övernatta i STF-stugor under icke-säsong?

/Jesper
 
Om jag ska övernatta i Kårsavaggestugan när det inte är säsong, hur går det.

Största skillnaden är att det inte finns kök, det får du bära med själv. Ved ska finnas i vedbon. Viss köksutrustning finns, kanske inte lika välutrustat som under säsong dock. (Eftersom saker försvinner)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinab66 Höstvandring i Vindelfjällen? Fjällvandring 4
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
oskarlin En annan del av Vindelfjällen Fjällvandring 3
BengtEvertsson Fjällripfjället från Umbukta? Bråttom! Fjällvandring 0
cloud76 Vindelfjällen - turtips Fjällvandring 8
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
piaea Vandra Vindelfjällen Fjällvandring 9
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
camoscio till och frün vindelfjällen Fjällvandring 1
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
pergit Vindelfjällen underskattat! Fjällvandring 8
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
L-L Vindelfjällen Fjällvandring 7
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
fem September runt Tärnasjön i Vindelfjällen Fjällvandring 0
Tipp Vandra i Vindelfjällen Fjällvandring 3
GustavOh Vindelfjällen v 27 tips/sällskap? Fjällvandring 0
kvasse Vandring i Vindelfjällen Fjällvandring 2
migael Har vindelfjällen försvunnit? Fjällvandring 17
chester Skerbeskalet Vindelfjällen Fjällvandring 4
Rekommendationer för Vindelfjällen ?? Fjällvandring 1
Vindelfjällen Fjällvandring 1
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
Nordpilen Abisko-Treriksröset samt GPS Fjällvandring 6
avslutatmedlemskap150217 Hur få tag på taxi samt båt? Fjällvandring 1
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 12
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9

Liknande trådar